"חוק המתנות" גרסת חרבות ברזל יוארך? אנחנו ממשיכים להיאבק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
האם נוהל התרומות הבעייתי שסיפרנו לכם עליו, אותו הממשלה אישרה באמצע אוקטובר במשאל טלפוני וללא כל דיון, ומאפשר תרומות ישירות בחסות המלחמה לכל משרדי הממשלה, עומד להיות מוארך? אנחנו ממשיכים לעקוב ולעמוד על המשמר.
***
״נוהל התרומות״ מאפשר לכל תורם, בין אם בעלי הון ותאגידים ובין אם אנשים אנונימיים, לתרום למשרדי הממשלה ללא שקיפות מינימלית וללא פיקוח מספק, ובכך הוא פשוטו כמשמעו בעל פוטנציאל אדיר למיסוד יחסי הון-שלטון ולניגודי עניינים. דמיינו מנכ"ל של חברת מזון גדולה שתורם סכומי עתק למשרד הבריאות או הכלכלה "בחסות המלחמה", האם אותה חברה לא תזכה ליחס מקל במסגרת רפורמות או תקנות שונות?
לאחר שפנינו במכתב דחוף למזכיר הממשלה ולמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ודרשנו שהנוהל יבוטל או שלכל הפחות יבוצעו בו שינויים, כמו הקשחת תנאים וקריטריונים, והגברת השקיפות על התרומות (למשל, שלא יהיה ניתן לתרום באנונימיות), הם יזמו פגישה של יועצים משפטיים במשרדים הממשלתיים כדי לדון בנוהל ולחדד את הצורך לשמור על טוהר המידות.
אנחנו בלובי 99 פעלנו מול כל הגורמים הרלוונטיים. עבדנו בזירות שונות – מול גורמי הממשלה, בדיונים בוועדות הכנסת, הפעלנו לחץ בתקשורת, ועוד. השבוע קיבלנו מענה מפורט לפנייתנו, ובו ציין המשנה ליועצת המשפטית לממשלה כי הנוהל לשיטתם מאזן בין ההיבטים השונים על מנת לאפשר קבלת תרומות לצרכי המלחמה. כמו כן, במענה נכתב כי ככל שהממשלה תחליט להאריך את הנוהל מעבר לסוף השנה הלועזית ( 31.12.23, תאריך פקיעתו נכון לעכשיו), יישקלו הצעותינו לשינויים. התשובה הזו לא מספקת בכלל – הממשלה בעצם ממשיכה לאפשר קבלת תרומות למשרדי הממשלה בלי שום הגדרות ברורות של מה "מותר" ומה "אסור". אך לא רק זה, בבדיקה שערכנו באתרים של משרדי הממשלה, לא הצלחנו לאתר דיווחים על התרומות הללו, מה שאומר שאו שמתקבלות תרומות ולא מפורסמות (באופן שלא מסתדר עם הנוהל), ואז כמובן שאין להאריכו, או שלא מתקבלות תרומות בכלל, ואז גם אין כל סיבה להאריכו.
לכן, שלחנו מכתב התראה למזכיר הממשלה ולמשנה ליועמש"ית לממשלה, ולא נהסס לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי לוודא שגם בתקופת המלחמה לא יינתן הכשר לשחיתות ממוסדת. הבהרנו שככל שהנוהל לא יבוטל או ישונה באופן מהותי, לא נהסס לפנות לערכאות, כדי להבטיח ולוודא שאין פה נוהל שמאפשר את עקיפת תקציב המדינה ומקנה למשרדי הממשלה סמכות לקבל תרומות בלי מנגנונים מספקים שמבטיחים הגנה מפני השחתה של המערכת הציבורית. אנו גם ממשיכים לפעול לקבל מידע על התרומות באמצעים שונים, כמו בקשת חופש מידע ועבודה משותפת עם ח"כים.
רוצים לסייע לנו להיאבק בשחיתות השלטונית ולהבטיח ש"חוק המתנות גרסת חרבות ברזל" לא יוארך? הצטרפו עכשיו
דילוג לתוכן