חייבים להחזיר את אמון הציבור בעובדי שירות המדינה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

'דלתות מסתובבות', ביטוי שאולי זכור לכם כשהיה שם של סרט מהניינטיז, הוא גם הכינוי למצב בו בכירים מהמגזר הציבורי עוברים למשרות בכירות במגזר העסקי או הפרטי, ולהיפך. נשמע מוכר? מי שעד לפני ארבעה חודשים כיהן כמנהל רשות המסים, מבקש כעת לקבל קיצור לתקופת הצינון שלו, במטרה לעבור לתפקיד מנכ״ל איגוד חברות הביטוח. מדובר בתפקיד שמשמעותו היא להיות הלוביסט הראשי של חברות הביטוח מול הממשלה והכנסת.
במיוחד בתקופה זו, בה האמון של הציבור בממשלה ובעובדיה אבד, אסור לאפשר למצב שכזה לקרות. לכן, פנינו לנציבות שירות המדינה כדי שתתנגד לבקשה ושתקופת הצינון לא תקוצר.
**
על פי החוק, עובדי מדינה מחויבים ל״תקופת צינון״ בת שנה בין סיום התפקיד שלהם לבין תחילת עבודתם במגזר הפרטי עבור החברות שעליהן פיקחו עד לא מזמן. יש לכך שתי סיבות עיקריות: האחת – החשש שעוד במהלך תפקידם במגזר הציבורי הם יתנו טובות הנאה לחברות שעליהן הם מפקחים, מתוך ציפייה לקבל ביום שאחרי ג׳וב מפנק, והשנייה – החשש שהם ייקחו את כל הקשרים האישיים שהם צברו בעבודתם, וישתמשו בהם לטובת המעסיק החדש שלהם. ניתן להגיש בקשה לקיצור תקופת הצינון, אך בעבר נקבע שבקשות כאלו צריכות להיות מאושרות רק במקרים חריגים. אלא, שבאורח פלא, עם השנים החריג הפך לכלל ומעל 90% מהבקשות לקיצור שהוגשו מאושרות. קולטים את המספר?

ערן יעקב, מנהל רשות המסים לשעבר (עד לפני 4 חודשים) הוא אחד הרגולטורים הפיננסיים הבכירים בישראל, ודווקא במקרה הזה יש להקפיד על תקופת הצינון המלאה עליה ולא לקצר אותה. יש לו קשרים ענפים עם צמרת משרד האוצר, וחברות הביטוח ישמחו להיעזר בקשרים הללו. כך, למשל, יו״ר איגוד חברות הביטוח הוא גם בעל השליטה בחברת ״הראל״, שבימים אלו מעוניינת לרכוש את חברת כרטיסי האשראי ״ישראכרט״ תמורת 3.3 מיליארד ש״ח – עסקה שתגביר עוד יותר את כוחן של חברות הביטוח ואת הריכוזיות בשוק הפיננסים. העסקה תלויה במתן אישורים רגולטוריים, ולכן ברור למה איגוד חברות הביטוח רוצות למנות לתפקיד מישהו עם קשרים בחלונות הגבוהים.

מעבר לזה, המהלכים שקידמה רשות המסים בתקופתו של ערן יעקב השפיעו על חברות הביטוח. למשל, אחת החקיקות המשמעותיות שעברו בתקופתו היא הארכתו והרחבתו של ״חוק האנג׳לים״, שנותן הטבות מס מפליגות לחברות הייטק. לחברות ביטוח רבות, ביניהן ״הראל״ יש השקעות שונות בחברות הייטק, ולכן הן נהנות מחוק זה.
**
דווקא בימים אלו חייבים להחזיר את אמון הציבור בעובדי שירות המדינה. זה לא יוכל לקרות אם ב״יום שאחרי״ הם יקצרו את תקופת הצינון שלהם ב-66% בשביל משרה מפנקת אצל החברות החזקות במשק.

רוצים לשים סוף ל'דלתות המסתובבות'? הצטרפו אלינו עוד היום וחזקו אותנו בהתנגדותנו למהלך הזה

דילוג לתוכן