חייבים לעצור את הטייקונים והתאגידים הגדולים משליטה בחדשות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


מי ששולטים כיום בערוצי התקשורת ובפלטפורמות הם מגה טייקונים ותאגידי ענק. כבר היום עצמאות חברות החדשות היא חלקית ביותר, וכעת, במקום לפעול כדי לטפל בבעיות הללו, שר התקשורת החדש מתכנן שינויים בענף התקשורת, שיעניקו במתנה כוח נוסף לבעלי ההון ששולטים בכלי התקשורת ולפוליטיקאים שאותם בעלי ההון רוצים לרצות. אנחנו פועלים כדי למנוע זאת.

מי הם אותם טייקונים ותאגידים? בעלת השליטה בקשת 12 היא 'קוקה קולה ישראל' שמוחזקת בידי משפ' ורטהיים (שגם מחזיקה בבנק מזרחי טפחות ובנק יהב); רשת 13 שייכת ללן בלווטניק שעומד בראש מפעל המלט נשר ו'כלל תעשיות', כמו גם משפחת שטראוס ואודי אנג'ל (שמחזיק גם בחברה לישראל יחד עם עידן עופר); עכשיו 14 בידי המיליארדר יצחק מירלשווילי; הוט אצל איל התקשורת פטריק דרהי; יס בידי בעלי השליטה בבזק, דוד פורר; והרשימה המפוארת ממשיכה.

כבר היום, כפי שאתם וודאי מתארים לעצמכם, מאוד קשה למנוע את השפעת בעלי השליטה והאינטרסים המסחריים שלהם, על חברות החדשות והתוכן שאנחנו צורכים. אולם הרגולציה בתחום בכל זאת מנסה באמצעות חובות ומגבלות מסוימות שחלות על חברות החדשות.

ישנם קשיים ביישום אותם חוקים ומגבלות ולכן בשבוע שעבר הגבנו לטיוטה של הצעת חוק שפרסם שר התקשורת הקודם, על בסיס המלצות של ועדה ציבורית שבחנה את הנושא במשך כשנה. ביקשנו לדייק את ההגבלות על חברות החדשות באופן שיגביר את ההפרדה בין האינטרסים הכלכליים של בעלי השליטה לבין תוכן החדשות, למשל, לקבוע רוב מוחלט בדירקטוריון לטובת נציגי הציבור; לאסור על בעלי תפקידים בתאגידים שבשליטת בעלי השליטה בערוצים, לכהן כדירקטורים בחברת ועוד.

התכנית של שר התקשורת שלמה קרעי תחולל מהפכה בכיוון ההפוך. במקום לצמצם את השפעת הטייקונים והאינטרסים שלהם על התוכן בערוצי הטלוויזיה שלנו, היא רק תגביר אותה. לכן נפגשנו עם השר בשבוע שעבר והצגנו בפניו את החשיבות שבהקשחת הרגולציה ולא צמצום שלה. אם לא נעצור זאת, נדרדר למצב שבמקום לראות חדשות נראה פרסומות במסווה של תוכן חדשותי; נוכל לשכוח מתוכן ותחקירים שעשויים יהיו לפגוע באינטרסים שלהם; נצפה יותר בראיונות מוזמנים וממומנים; והיד עוד נטויה.

הורדת רגולציה בתחום החדשות יחד עם פגיעה בתאגיד השידור הציבורי עשויה להוביל אותנו לשם. אסור לתת לזה לקרות.

אל תשבו מהצד בזמן שמכפיפים את חופש העיתונות לאינטרסים הכלכליים של הטייקונים והתאגידים הגדולים. קחו אחריות. הצטרפו אלינו ונאבק בזה יחד: https://bit.ly/3D8meZW

#הוןשלטוןעיתון


דילוג לתוכן