חסכון לכל ילד או שמא רווח לכל בנק?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
את תכנית ׳חיסכון לכל ילד׳ כולנו מכירים. שק של כוונות טובות, עם מודל ביצוע שפוגע בדיוק באותן שכבות החלשות עבורן נוצרה התכנית, ומיטיב עם הבנקים. אנחנו בלובי 99 עובדים כבר שנים כדי לשנות את המודל כך שילדינו יקבלו את התנאים הטובים ביותר. כעת אנחנו נמצאים בישורת האחרונה לקראת השלמת המשימה, אך הלוביסטים של הבנקים עובדים קשה מאוד כדי לעצור את התהליך – כי למה לא להמשיך להרוויח מאות מיליוני שקלים בשנה מהריבית?
***
מידי שנה המדינה מפקידה כ-2 מיליארד שקלים עבור עתיד ילדינו בתוכנית 'חיסכון לכל ילד', כדי שלכל אחד מהם תהיה הזכות להתחיל את החיים עם סכום כספי נאה, והזדמנות להצליח ללא התלות במצב הכלכלי של הוריו.
אך לצד התכנית החשובה מאוד יש בעיה שלא כולם ערים לה: אצל חלק מהילדים הכסף מופקד בפיקדונות בנקאיים המניבים ריבית נמוכה ביותר, במקום הפקדת החיסכון בקופות גמל שמעניקות בטווח ארוך תשואות גבוהות. אנחנו בלובי 99 נאבקים לעצור את המצב בו הילדים יפסידו המון כסף בהגיעם לגיל 18, רק בגלל שהחיסכון שלהם הופקד בבנק.
***
תכנית 'חיסכון לכל ילד', החלה לפעול בינואר 2017, לאחר שנכלל תיקון לחוק הביטוח הלאומי לפיו, המוסד לביטוח לאומי מפקיד מידי חודש סכום קבוע (כ-50 ₪) בחשבון על שמו של כל ילד תושב ישראל שטרם מלאו לו 18 שנים. לפי החוק, ההורים יכולים בנוסף להפקיד סכום זהה באותו החשבון, ובכך להגדיל את ההפקדה.
את החיסכון לכל ילד ניתן להפקיד בפיקדונות בנקאיים באחד משבעת הבנקים או בקופות גמל. כל הנתונים מצביעים כי ילדים שכספי החיסכון שלהם הופקו בפיקדונות בנקאיים במסגרת התוכנית יוויחו חמישית מהסכום שהיו מקבלים במידה והכסף היה מושקע בקופת גמל. בנוסף, נתונים מצביעים כי רוב הפיקדונות הבנקאיים מופקדים דווקא על ידי אוכלוסיות מוחלשות ובעיירות הפיתוח.
כבר למעלה משנתיים שאנחנו פועלים לבטל את ההפקדות של המדינה בפיקדונות בנקאיים במסגרת תכנית זו. קידמנו הצעת חוק יחד עם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), והצלחנו לשכנע את משרד האוצר שהפיקדונות הבנקאיים הם מוצר נחות וצריך להוציא אותם מהתכנית בהקדם. היום כולם מסכימים שזהו הצעד הנכון לעשות למען עתיד ילדינו.
***
בימים אלה אנחנו ממשיכים לפעול בכנסת ומול הרגולטורים כדי להביא את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. לאחרונה גם פנינו לשר האוצר בבקשה לתמוך בהצעתנו.
נמשיך לפעול עד לביטול הפיקדונות הבנקאיים בתכנית חיסכון לכל ילד. אנחנו דואגים לילדים שלכם.
הצטרפו אלינו ועזרו לנו להמשיך להילחם בלוביסטים המסחריים
דילוג לתוכן