ישראל מתייקרת – הגיע הזמן שרשות התחרות תעשה את עבודתה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

לפי דו״ח מבקר המדינה בנושא מחירי המזון הגבוהים שפורסם השבוע, רשות התחרות מסרבת להילחם במונופולים בייבוא, ומאפשרת להם לפגוע בתחרות ובכיס שלנו. הדו״ח קובע שבמשך 20 שנה הרשות לא הכריזה על חברות המזון הגדולות או היבואנים הגדולים כמונופולים.

לפי נתוני ה-OECD, מחירי המזון בישראל, בחישוב לפי שווי כוח קנייה (PPP), הם גבוהים ב-51% מהממוצע באיחוד האירופי וב-37% מהממוצע ב-OECD – אחת הסיבות לכך, לפי המבקר, היא חוסר המעש של רשות התחרות.
הדו״ח ממליץ לרשות התחרות ״להשתמש בכלים שהעניק לה המחוקק לשם הסרת חסמים לקידום התחרות בענף המזון והורדת יוקר המחיה, כמו הכרזה על מונופולים וקבוצות ריכוז ומתן הוראות במקרים מתאימים, כדי לרסן את כוחם".

אך כשפנינו לפני שנה לרשות ודרשנו שתכריז על יבואנים עם נתחי שוק גדולים והסכמי ייבוא בלעדיים, כמו דיפלומט ושסטוביץ, כמונופולים, היא סירבה.

הדו״ח אמנם עוסק בשוק המזון, אבל אנחנו מכירים את חוסר הנכונות של הרשות להפעיל את הסמכויות שלה בשווקים נוספים:
– בשוק הגז; הרשות לא משתמשת בסמכותה להגביר את התחרות, ומאפשרת למונופול הגז להרוויח מיליארדים על חשבוננו. אם הייתה טורחת לחקור את הפרות החוק של המונופול הגז בשנתיים האחרונות ולמצות איתו הדין, הייתה יכולה להביא להפחתה משמעותית במחיר הגז ולחסוך אלפי שקלים למשפחה בחשבונות החשמל
**
– בשוק הבנקאות; שבו שני הבנקים הגדולים שולטים ביותר ממחצית מהשוק, הרשות מסרבת לפעול, למרות שיכלה להכריז עליהם כמונופול או כקבוצת ריכוז, מה שהיה מאפשר לתת להם הוראות שיגבירו את התחרות בשוק, אבל למרות פניות שלנו בנושא – הרשות לא עשתה זאת עד כה.

זה לא צריך להיות כך. יוקר מחייה איננו גזירת הגורל.
בכלכלה רוויית מונופולים כמו שלנו, יש לרשות התחרות תפקיד מרכזי וחובה לפעול למעננו אל מול החברות הגדולות והמונופוליסטיות במשק, כדי להגביר את התחרות ולהוריד את המחירים המופקעים שכולנו משלמים.

גם אתם חושבים שצריך להיות יותר אקטיביים מול החברות הגדולות והמונופולים? הצטרפו אלינו עכשיו https://bityl.co/6vmv

#הוןשלטון

דילוג לתוכן