כל האמת שלא מספרים לנו על הרווחים מהגז

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אחרי שנים שאנחנו מחכים שיקיימו את ההבטחות על מאות מיליארדי השקלים שיגיעו לציבור מרווחי הגז, התחילו טפטופים ל"קרן העושר" שמנהלת את אותם רווחים. חברות הגז וצבא הלוביסטים שלהן מנסים לספר לנו שעכשיו הכסף יתחיל לזרום גם אלינו, אבל האמת לצערנו הפוכה. אנחנו נמשיך לפעול מול רשות המיסים כדי למנוע מחברות הגז לספר לנו סיפורים ולאפשר לציבור לדעת מה קורה עם הכסף שהובטח לו.

״אין קרן עושר, אין מאות מיליארדים, יש בעיקר חבורה קטנה של יזמי גז שירכשו לנינים ולניני הנינים שלהם דירות, אחוזות וטירות בכל רחבי העולם. יש לידם חבורה של עשרות מנכ״לים, לוביסטים, יחצ״נים, צייצנים, מו״לים ועיתונאים שאולי גם אליהם יזלגו כמה אחוזים מהכסף הזה."

כך כתב גיא רולניק בטור נוקב ומדויק על קרן העושר מרווחי הגז, בעקבות פרסום נתונים חדשים על ידי רשות המסים על הסכום שנמצא בקרן. על פי הנתונים, תוך שלושה חודשים מתחילת פעילות קרן העושר סך הכספים בה קפץ ממיליארד ש"ח ל-1.88 מיליארד ש״ח, מה שאכן עשוי להראות כמו כמו קפיצה מרשימה. הלוביסטים של חברות הגז קפצו על המציאה, והפיצו ש"נפרץ הסכר" בעניין הכנסות המדינה ממאגרי הגז, מה שמקרב אותנו לכאורה לאותם "מאות מיליארדים" שהובטחו לציבור מרווחי הגז.

אלא שהאמת רחוקה מהתמונה שנציגי חברות הגז מציגים. ראשית, חלק גדול מהכסף הגיע מפשרה של רשות המסים עם כימיקלים לישראל על הפקת המשאבים מים המלח – פשרה לגבי תקופה של חמש שנים, בעקבותיה נגבה בפעימה אחת סכום גדול יחסית של מס.

שנית, קיים פער עצום בין ההבטחות למציאות. נגיד בנק ישראל הציג בכנסת ב-2013 תחזיות לפיהן עד 2022 ישולמו 3.9 מיליארד דולר, ובין 2023-2032 ישולמו עוד 34.7$ מיליארד, וזאת רק ממאגרי הגז. אלא שאנחנו כבר בסוף 2022 ובקרן העושר יש רק כמיליארד ש"ח מרווחי מאגר תמר, עשירית מהתחזית. גם התחזיות העדכניות של רשות המסים מתארות ירידה דרמטית: מ-34.7$ מיליארד, כעת צופים רק 12.1$ מיליארד, בתרחיש האופטימי.

בשורה התחתונה, הציבור רחוק מלקבל את חלקו הראוי ברווחי מאגרי הגז. הגבייה רחוקה מאוד מהתמונה הוורודה שהוצגה למחוקקים בזמנו; רשות המיסים, שאחראית על ביצוע החוק, מתעקשת שלא להסביר למה היא גבתה פחות מהמצופה.

המסקנה הזועקת היא שחייבים להגביר את השקיפות בתהליך מיסוי הרווחים ממשאבי הטבע. חברות הגז מפעילות את מיטב עורכי הדין ורואי החשבון כדי להתיש את רשות המיסים ולהפחית את חבות המס, ובלי שתהיה עין ציבורית שמפקחת עליה הרשות נכנעת שוב ושוב. בכנסת האחרונה, רשות המיסים מסמסה את מאמצינו לקדם שקיפות, אבל אנחנו לא מתייאשים. נמשיך לדרוש זאת עד שנצליח.

לא קונים את הסיפורים של חברות הגז? הצטרפו אלינו וביחד נכתוב סיפור אחר
https://bit.ly/3xGYxpa


דילוג לתוכן