כשעמדתי מול עורכי הדין של הטייקונים בבית המשפט – סיפור מאחורי הקלעים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

הי, זו לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 והלוביסטית הציבורית הראשונה. אנחנו תמיד מעדכנים אתכם במה שקורה אבל בגלל מגבלות המדיום, אתם לרוב מקבלים את התמצית והשורה התחתונה. הפעם אני רוצה לתת לכם הצצה דווקא אל מאחורי הקלעים, לרגעים המכוננים המעצבים אותנו כאנשים וכארגון. אספר לכם על הפעם הכמעט ראשונה ויחידה ב12 שנותיי כעו"ד שעמדתי וטענתי בפני בית המשפט, מול עורכי הדין החזקים ביותר במשק.

בשנתיים וחצי האחרונות עסקנו המון בקשר ההון-שלטון-עיתון שבין בנק הפועלים וידיעות אחרונות – הבנק הגדול במדינה, ששולט הלכה למעשה בידיעות אחרונות, העיתון החזק במדינה. לאחרונה נאבקנו בעסקה שנרקמה בין הפועלים לידיעות, במסגרתה הבנק מכר את מניות העיתון ידיעות אחרונות שהוא מחזיק, חזרה לידיעות שבשליטת מו"ל העיתון והנאשם בפלילים בתיק 2000, נוני מוזס. זאת, ללא מכרז ובמחיר "הנחת קורונה", באופן שמשמר את שליטתו של מוזס בעיתון, ייתכן וכדי להמשיך את קבלת הסיקור האוהד לו התרגל הבנק לקבל שם. (לינק לסרטון הסבר שהכנו בתגובות).

לאחר עבודה מרובה שלנו על הנושא, נוצרה הזדמנות כאשר יום אחד נחשף כי לא רק שלא היה מכרז ונבדקו אופציות מכירה טובות יותר, אלא גם נעשו פניות קונקרטיות על ידי אנשי עסקים לבחון את קניית המניות, וכונסי הנכסים של הבנק מסמסו את הפניות האלו ומנעו מהפונים מידע על שווי המניות. המידע על הפניות הקונקרטיות האלו התקבל בבית המשפט אחר הצהריים, ונקבע דיון בנושא למחרת. כדי לחזק את ההליך ולטעון כי יש לו ערך ציבורי רחב יותר מהסוגייה הספציפית בה דנים, החלטנו מהרגע להרגע לפנות לבית המשפט בבקשה להצטרף כ"ידיד בית משפט". הסיכוי שבקשתנו תתקבל הייתה קטנה, אבל החלטנו לנסות.

מיותר לציין שזה היה לילה לבן, בעיקר ללוביסטית הציבורית המצוינת שלנו, עו"ד זהר אלטמן רפאל, שכתבה את הבקשה כל הלילה, וכבר ב9 בבוקר התייצבנו בבית המשפט המחוזי בתל אביב והגשנו את הבקשה בת ה50 עמודים.

דמיינו את הדיון שהתנהל – עו"ד פיני רובין, המייצג את מיטב טייקוני המשק כבר שנים רבות, הוא כונס הנכסים מטעם בנק הפועלים, יחד ומול מיטב עורכי הדין בשוק העסקי, יוסי בנקל, ליפא מאיר ועוד, כולם עם פמליית עורכי דין צעירים יותר סביבם, באולם הגדול, וזהר אלטמן ואנוכי, עורכות הדין היחידות באולם.

לאחר ששני הצדדים סיימו לטעון ביקשתי לדבר. לשמחתי הרבה השופטת הסכימה לתת לי לטעון, למרות שממש לא הייתה חייבת על פי הנהלים.
זה קצת מצחיק לומר, אבל למרות היותי עו"ד מזה 12 שנה, מלבד פעם אחת לפני 7 שנים, מעולם לא ייצגתי בבימ"ש. פשוט לא סוג ההתמחות שהתמקצעתי בה. אז ברור שהפעם הראשונה שאזכה לטעון בבימ"ש מחוזי תהיה מול עורכי הדין החזקים במשק. אבל כפי שאומרת בילבי בת-גרב: "מעולם לא ניסיתי לעשות זאת בעבר, אז אני חושבת שללא ספק אצליח".

אז קמתי לטעון. עו"ד רובין ניסה להפריע לי כמה פעמים, והערתי לו שאני מסתדרת לבד ותודה רבה. פירטתי לשופטת מדוע מדובר פה בתיק עם אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה. שהיא לא מחליטה פה רק על עסקה בין 2 חברות, אלא על מערכת יחסים בין שני גופים שיש להם השפעה דרמטית על הציבור. שמדובר בבנק בבעלות ציבורית, ששוכח מי הבוס ונותן יד לגניבת דעת, בהחלטה שיש לה השפעה על הציבור, על הדמוקרטיה, על זכות הציבור לדעת.

לצערי אסור לצלם בבית משפט, אז תצטרכו לסמוך על מילתי ולהאמין שהיה מצוין.
כשסיימתי לטעון השופטת אמרה כי לדעתה רוחב היריעה שהצגתי היה גדול יותר מהמנדט שניתן לה בתיק הזה, אך היא מודה לי על דבריי. למחרת אישרה את העסקה.

לכאורה הפסדנו. אבל היא הזכירה את דברינו בפסק הדין, וקולנו נשמע בבית המשפט. ועורכי הדין של הצד השני ראו והבינו שאנחנו מגיעים לכל מקום שצריך. לא רק לכנסת, למשרדי הממשלה ולרגולטורים הפיננסים, אלא גם לבית המשפט.

ברמה האישית יש משהו מרומם ומחזק בלעשות דברים חדשים ולהצליח בהם. ברמה הארגונית זה חיזק מאוד את האסטרטגיה שגיבשתי כבר לתקציב הלובי של 2021 – לחזק ולהרחיב את הרגל המשפטית של הלובי. אחרי שנתיים ללא כנסת וממשלה מתפקדות, אנחנו מבינים כמה הזירה הזו חשובה ואין ספק שזה מתבקש. היא לא תהיה ברירת המחדל, שכן תמיד נעדיף לקדם את הנושאים שלנו קודם באמצעי קידום מדיניות, אך זה מהווה שוט חשוב ופעולה משלימה ומתבקשת בצעדים רבים.

אז מתחילים לחסוך למנהל/ת מחלקה משפטית מ-ע-כ-ש-י-ו. זה לא בשמים.
500 חברים חדשים בסכום הממוצע של 37 ₪ ואנחנו שם – הצטרפו עכשיו https://bit.ly/3qwfMDg
ועזרו לנו להגיע ליעד, כדי שנוכל להמשיך לפגוש את עורכי הדין של הטייקונים החזקים במשק, גם בבתי המשפט.

דילוג לתוכן