לאחר מאבק של שנתיים – שמנו סוף להסתרת דמי הניהול החיצוניים בפנסיה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

קרנות הפנסיה גובות מהציבור, ללא ידיעתו, "דמי ניהול חיצוניים" שמסתכמים ב-3 מיליארד ש"ח בשנה, בנוסף לדמי ניהול ה"רגילים" שכולם מכירים. הן גם לא חושפות היכן כספי הפנסיה מושקעים ומה התשואה על ההשקעות האלה.

אחרי שנתיים של עבודת לובי בהן הפעלנו לחץ על רשות שוק ההון וועדת הכספים, כנגד לחצים אדירים של הלוביסטים של חברות הביטוח ובתי ההשקעות שמנהלים את קרנות הפנסיה, אנחנו שמחים להודיע שהצלחנו.
חברי הכנסת והייעוץ המשפטי בוועדת הכספים עשו היום מעשה חריג – הם אמנם אישרו המשך גביה של דמי הניהול הללו לשמונה חודשים נוספים, אך בנשימה אחת גם הודיעו לרשות שוק ההון שהאישור לגביית דמי הניהול החיצוניים יינתן רק בתמורה לשקיפות.
התקנות שאושרו מחייבות את קרן הפנסיה ליידע את המבוטח, כבר עם הצטרפותו לקרן, על כך שהוא משלם דמי ניהול חיצוניים ובאיזה שיעור. בנוסף, קרנות הפנסיה יהיו מחויבות לגלות לנו האם העובדה שהן משלמות את דמי הניהול החיצוניים לגוף אחר כדי שינהל חלק מהכספים באמת מצדיקה את זה, כלומר שהתשואה על הההשקעות גבוהה מהרגיל ושהחוסכים לפנסיה באמת מרוויחים מהמהלך הזה.
עם זאת לא הכל ורוד – על דמי הניהול החיצוניים יש "תקרה", מגבלה של 0.25% מהכספים של החוסך לפנסיה, ולקרן אסור להוציא יותר מהסכום הזה. אך במקרה של השקעות בהיי טק בישראל, ועדת הכספים אישרה לבטל את המגבלה הזו. אנחנו חוששים שהמהלך הזה ירפד את הכיסים של מנהלים בכירים בתעשיית הפיננסים מבלי שברור שהחוסכים בכלל מרוויחים מכך.
בתחילת השנה (גם כן בלחץ שלנו) קמה ועדת מומחים ציבורית שמטרתה לבחון את הנושא של דמי ניהול חיצוניים. שינויים מהסוג הזה, במידה והם לטובת הציבור, צריכים להתבצע רק במסגרת מסקנות הוועדה.
אנחנו ממשיכים לפעול מול ועדת המומחים כדי להפחית את דמי הניהול וכדי לוודא שכספי הפנסיה של הציבור מושקעים במקום הנכון. רוצים לסייע לנו? הצטרפו ללובי 99: https://bit.ly/99Vmerav1720

 

דילוג לתוכן