לא מפקירים את הסביבה – מגישים ערעור נגד כי״ל בפרשת נחל אשלים כי"ל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


כי"ל, בבעלות הטייקון עידן עופר, מפרה שוב ושוב את התקנות והחוקים, לא עומדת בתכניות, ברישיונות ובהיתרים של המתקנים המסוכנים שהיא מחזיקה, וגורמת לאסונות חוזרים ונשנים לטבע בסביבת המתקנים שלה. הסדר הפשרה באסון נחל אשלים, שעלות שיקומו עומדת על כ-400 מיליון שקלים, מטיל על כי״ל לשלם (כלומר, על חברת הביטוח שלה, ולא היא עצמה) רק 100 מיליון שקלים, ללא שום לקיחת אחריות מצדה ומבלי שתידרש לעשות כל שינוי בהתנהגותה הפושעת. ההתנגדות שהגשנו לבית המשפט על הסדר הפשרה לא התקבלה, ולכן הגשנו היום ערעור לבית המשפט העליון. מקווים שיעשה צדק.
***
בשנת 2017 קרסה בריכת רעלים של רותם אמפרט, חברה-בת של כי"ל, וגרמה לאחד מאסונות הסביבה החמורים שידעה המדינה – נזקים בלתי הפיכים לחי ולצומח (כולל עדר יעלים שלם שפשוט נכחד), נזקים אחרים ששיקומם ייקח שנים על גבי שנים, ונזקים מיידיים, שאומדנם קרוב לחצי מיליארד ש"ח. האסון הזה הוא לא האסון החמור הראשון מבית היוצר של כי"ל, שזוכה שנה אחר שנה לכבוד המפוקפק להימנות ברשימת החברות המזהמות הגדולות במדינה. האסון הזה אינו אסון טבע, אלא מעשה ידי אדם ונגרם בעקבות הפרות דין מתמשכות של רותם וכי"ל, שלא עמדו בתכניות, ברישיונות ובהיתרים, והתנהלו בהפקרות מוחלטת למרות התראות חוזרות ונשנות שקיבלו לאורך השנים לגבי הסיכונים. הפקרות שרק במזל לא עלתה בחיי אדם.

תביעות ייצוגיות בבית המשפט נגד רותם וכי"ל הסתיימו בהסדר פשרה שקובע שרותם וכי"ל לא מוכנות לקחת אחריות על האסון אבל מוכנות, "לפנים משורת הדין", לתת לחברת הביטוח של כי״ל לשלם 100 מליון ₪ בלבד. כלומר סכום זעום, שלא קרוב לכסות את הנזק ולא מזיז להן, לכן הן מעדיפות לשלם עכשיו, מאשר לפעול כדי לתקן את הליקויים במתקניהן. לא רק זה, אלא שהסדר הפשרה גם נמנע מלהטיל אחריות כלשהי על בעלי התפקידים האחראים למחדל, ואין דבר שמבטיח לנו שיתר הבריכות המיושנות של כי"ל, שממוקמות על אגן נחל אשלים וכבר מזמן היו אמורות להיסגר, לא יקרסו.

לכן, הגשנו לבית המשפט, יחד עם חה"כ לשעבר מיקי רוזנטל, התנגדות להסדר הפשרה, בטענה שתוכנו לא יגרום למפרות הדין הסדרתיות האלה לשאת באחריות ולתקן את דרכיהן, ובכך הוא מנוגד לדיני הסביבה ולדיני תובענות ייצוגיות. השופטת גאולה לוין מבהמ"ש מחוזי ב"ש דחתה את ההתנגדות בשלוש פסקאות בלבד ואישרה את ההסדר.

לא ייתכן שהליכים משפטיים כאלה, שחשיבותם הציבורית כה גדולה, יסתיימו באופן הזה. לא ייתכן שמי שגורמות פעם אחר פעם לאסונות חמורים, לא באמת ייתנו את הדין. לכן הגשנו היום ערעור לבית המשפט העליון.

הגיע הזמן שכי"ל תפסיק להתנהג לטבע שלנו כאילו היה בית השימוש הפרטי שלה – הצטרפו אלינו:

דילוג לתוכן