לוקחים את אחת החברות המזהמות בישראל לבית המשפט העליון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

ההרס המתמשך של ים המלח, ההולך ומתרוקן לנגד עינינו, הוא מהעוולות הסביבתיות החמורות במדינה, והגיע הזמן לעצור את ההתנהגות משולחת הרסן של כימיקלים לישראל (כי״ל), שנמצאת במקום ה-7 ברשימת המפעלים המזהמים ביותר בישראל. לאחרונה הגשנו עתירה לבג״ץ בדרישה להפסיק את השאיבה של החברה בחינם משטחי הזיכיון. מעבר לזה שאין שום הצדקה שכי״ל תקבל מים בחינם, הפטור הזה מתשלום עלול לגרום לה להשתמש במים בצורה בזבזנית ולפגוע עוד יותר בים המלח וסביבתו.

במסגרת חוק זיכיון ים המלח לפיו פועלת כי״ל, שבשליטת עידן עופר, הוענקו לבעל הזיכיון זכויות מפליגות, ביניהן הזכות ״להרוס״. מכאן כי"ל מפרשת: מותר לנו לעשות הכל; ים המלח זו הממלכה ועידן עופר הוא המלך.

לא חסרות דוגמאות להרס הזה. ראשית כל שאיבת המים עצמה, כאשר כי"ל אחראית לחלק משמעותי מירידת מפלס הים וכל התופעות הנלוות לכך, כמו הבולענים.

גם בתחום התכנון והבנייה, חוק הזיכיון נותן לכי"ל זכויות מפליגות. כך לדוגמה בחודש יוני האחרון מים מלוחים דלפו מתעלה של החברה לאזור המשמש בית לבעלי חיים רבים, מה שהוביל לפגיעה בצמחייה באזור. האישור והתכנון של התעלה התבצע בהליך מקוצר, בוועדה שאינה נדרשת בהיתרים סביבתיים.

דוגמה נוספת היא פרויקט "קציר המלח", שאמור לטפל בפסולת המלח שנוצרת בתהליך הפקת המחצבים. המדינה וכי"ל הגיעו לפני עשור להסכם על אופן הטיפול בפסולת – הזרמת המלח לים הצפוני, שם הנזק יהיה מינימלי. אלא שמאז כי"ל עושה הכל כדי לדחות את היישום ולהוזיל לעצמה עלויות – זורקת את הפסולת איפה שרק אפשר, תוך הרס של שטחי טבע גדולים.

בבג״ץ שהגשנו נגד החברה המזהמת הזו אנחנו צריכים אתכם איתנו. הצטרפו אלינו עכשיו:
https://bit.ly/3eAIv9v


דילוג לתוכן