כשיש כ״כ הרבה מוצרים על מדפי הסופרמרקט, יש לסידור ולמיקום שלהם השפעה על הבחירה שלנו מה לקנות – פשוט כי יש סיכוי יותר גבוה שנקנה מוצרים שממוקמים במדפים בהישג יד או בקו העין. ספקי המזון הגדולים יודעים זאת היטב ולכן נאבקים כדי לשמור על הכוח הזה בידיים שלהם, גם לאחר שחוקק חוק שאוסר עליהם במפורש לסדר בעצמם את המוצרים על המדף. אנחנו פועלים מול רשות התחרות בדרישה שלא להתקפל מול חברות המזון ולהוציא את ידיהן מסידור המוצרים.
בשנת 2015, ביום שבו היה אמור להיכנס לתוקף סעיף בחוק המזון שאוסר על ספקיות המזון הגדולות לסדר את מוצריהן על מדפי הסופר, נכנס לתוקף פטור של רשות התחרות שאיפשר להן להמשיך ולסדר את המדפים בהתקיים כמה הגבלות שמטרתן למנוע מהספקיות הגדולות לנצל את כוחן ולדחוק מהמדף מתחרים קטנים.
כך, הותר לספקיות המזון הגדולות לסדר את המוצרים על המדף אם הסידור נעשה בהתאם לתכנית שקבעה רשת השיווק, רשת השיווק מפקחת על זה שהספקיות אכן עומדות בתכנית, ורוב המכירות של רשת השיווק הן של מוצרים של ספקים קטנים. למעשה איפשרו לחברות המזון הגדולות להמשיך ולסדר את המדפים בתנאי שזה לא פוגע בספקים הקטנים.
אבל חברות המזון הגדולות הצליחו להתחמק גם מההגבלות האלו ובשנת 2017 נכנס לתוקף פטור חדש שמבטל את התנאי שמגן על ספקי המזון הקטנים.
בשורה התחתונה – למרות שחוק המזון הטיל איסור גורף על סידור המדפים ע״י הספקים הגדולים, האיסור הזה כמעט ולא נאכף. ב-8 השנים שחלפו מאז חקיקת החוק, שוק המזון ממשיך להיות לא תחרותי והחברות הגדולות ממשיכות לשלוט בשוק ולסדר לנו את המוצרים.
לכן ביקשנו מרשות התחרות לאסור על חברות המזון לסדר את המדפים בסופר וכך לפגוע בספקי המזון הקטנים. שוק המזון בישראל הוא מספיק ריכוזי ואין שום סיבה לחלק עוד ״מתנות״ לחברות המזון הגדולות.
מול חברות המזון הגדולות צריך לובי ציבורי חזק. הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3EmPex7
#הוןשלטוןצרכנות