מרסנים את השליטה של הטייקונים על התודעה שלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

ידעתם שחדשות 12 (״קשת״) נשלטת על-ידי משפחת ורטהיים, ששולטת גם בחברה המרכזית למשקאות (״קוקה קולה ישראל") ובבנק מזרחי? ושחדשות 13 (״רשת״) שייכת ללן בלווטניק, ששולט גם בחברת המלט הגדולה והמזהמת נשר? ככה, למרות שנראה לנו שאנחנו צורכים במהדורות החדשות מידע אובייקטיבי, מהימן ומדויק, למעשה המידע פעמים רבות מושפע מהאינטרסים של מי ששולט בהן. בשנה האחרונה פעלנו באינטנסיביות מול משרד התקשורת כדי לצמצם את ההשפעה של הטייקונים ששולטים בכלי התקשורת על תכני החדשות, ובטיוטת הצעת חוק שהתפרסמה לאחרונה בנושא הגענו לכמה הישגים משמעותיים.

כך, למשל, נקבע שבעל תפקיד בחברה שקשורה לחברת חדשות או למי ששולט בה – לא יוכל להיות דירקטור באותה חברת חדשות. לא מדובר במקרה תיאורטי. עד לפני מספר חודשים, כשליצחק תשובה, ששולט במונופול הגז, עוד היו מניות ב״קשת״, ישב בדירקטוריון הנציג שלו – מנכ״ל דלק קידוחים, עידן וולס. בנוסף, בהתאם להצעתנו, נקבע בהצעת החוק שנציגי הציבור בדירקטוריונים של חברות החדשות ימונו על-ידי ועדה בלתי-תלויה, כדי להבטיח את העצמאות שלהם.

המציאות מלמדת שהאינטרסים של בעל השליטה בכלי תקשורת באמת משפיעים על האופן שבו אותו כלי תקשורת מסקר סוגיה מסוימת. למשל בנושא מס הסוכר – הסיקור, או העדר הסיקור, בחדשות 12 היה תואם לאינטרס של קוקה-קולה ישראל.

אנחנו שמחים שחלק מההצעות שלנו התקבלו, אבל יש גם חלקים שדורשים שיפור (הפניה לשרשור עם הרחבות בתגובות). נמשיך ללוות בכנסת הבאה את הצעת החוק כדי שהטייקונים ששולטים בכלי התקשורת יפסיקו לנצל את הכוח התקשורתי שלהם לקידום האינטרסים הכלכליים שלהם.

נמאס לכם מהשליטה של הטייקונים בחדשות שאנו צורכים? הגיע הזמן לעשות עם זה משהו. הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3RkOwFd

#הוןשלטוןעיתון


דילוג לתוכן