משבר האנרגיה באירופה – בקרוב אצלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram


משבר האנרגיה באירופה – בקרוב אצלנו

היי, כאן אריאל פז-סוויצקי, מנהל המחקר בלובי 99. כמו תמיד, הלובי מגיע גם למקומות שבהם העמדות שלנו פחות רצויות. השבוע נכחתי בכנס האנרגיה והעסקים השנתי, המפגש של ההון והשלטון בנושאי אנרגיה, אותו ניתן לסכם בשתי מילים: ייצוא גז.

בזה אחר זה, עלו נציגי חברות הגז ודחפו שוב ושוב את המסר שחייבים לייצא עוד גז ושאירופה משוועת לגז הישראלי. אולי אירופה רוצה שנמכור לה גז, המדינה בוודאי רוצה את ההכנסות ממיסים, אבל אנחנו כאן כדי להזכיר לממשלה, ובפרט למשרד האנרגיה, שהאחריות שלהם היא קודם כל הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל – ושאסור לאמץ גישה מופקרת של התרת מגבלות, כפי שמציעים בעלי האינטרס, קרי חברות הגז.

משבר האנרגיה הקשה שחווה אירופה בימים אלו יכול לשמש כלקח – הולנד ובריטניה לדוגמה, שפעם היו יצואניות גז גדולות (והיום תלויות בפוטין), משלמות היום ביוקר על מה שבעבר הרוויחו. נציגי חברות הגז, מצידם, טענו שלא צפויה אצלנו בעיית מלאי גז עתידית, כי ברגע שיתירו את מגבלות הייצוא, היזמים יקבלו תמריץ לחיפושי גז נוספים בים הישראלי.

מה שהם שכחו להסביר זה למה במשך כעשור לא התגלו מאגרי גז גדולים חדשים. אנחנו עשינו שיעורי בית ודיברנו עם מיטב המומחים שהסבירו: את המאגרים הגדולים קל למצוא, ולכן הם כבר נמצאו (כמו המאגרים לוויתן ותמר), ומה שנותר אלו רק מאגרים קטנים שאינם כדאיים כלכלית.

את יצחק תשובה וקובי מימון, הטייקונים ששולטים במאגרים תמר ולוויתן, זה ממש לא מעניין. הם רואים עכשיו מחירים גבוהים ורוצים למכור את הגז במאגרים הקיימים כמה שיותר מהר. ביטחון אנרגטי? צרכי המשק הישראלי? זה לא עניינם.

לצערנו, נראה שהממשלה שוב נכנעת ללחצים של חברות הגז להרחבת הייצוא ובכך פוגעת בבטחון האנרגטי של כולנו. נמשיך להתריע בפני הממשלה כדי למנוע את הטעות האסטרטגית הזו שתכניס לחברות הגז מיליארדים אבל עשויה לגרום לכולנו לשבת בלילה בחושך, כמו שקורה היום באירופה.

מסכימים שמי שצריך ליהנות ממאגרי הגז אלו אזרחי ישראל? חזקו אותנו והצטרפו עכשיו ללובי 99: https://bit.ly/3UEnOJh

#הוןשלטוןגז


דילוג לתוכן