משרדי הממשלה מסכימים איתנו, והמשקיעים של אגד יסתפקו בקצת פחות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
משרדי הממשלה מסכימים איתנו, והמשקיעים של אגד יסתפקו בקצת פחות
רק לפני מספר חודשים, חברת אגד, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר בישראל, ביקשה לחלק דיבידנד עצום לבעלי מניותיה בשווי של חצי מיליארד ₪! סכום זה היה מוחק 70% מההון העצמי של החברה. לכן פנינו בדחיפות למשרד התחבורה ולמשרד האוצר, ודרשנו שיתנגדו לבקשתה של אגד. לשמחתנו המדינה קיבלה את עמדתנו, ורק לאחר שחברת אגד צמצמה את הסכום ב-150 מיליון ש"ח, המדינה הסירה התנגדות. התחבורה הציבורית בארץ מקרטעת, ולציבור אין אמון במערכת שמקשה על התניידותו. לכן, על המדינה לוודא שמפעילות התחבורה הציבורית אינן עושות מהלכים כלכליים שיערערו את יציבותן, אך בו בעת לעמוד על הדרישה לפעילות סדירה ויעילה, ושיפור מדדי השירות כמו זמינות אוטובוסים והגעה מהירה ליעד. אך למה להשקיע כל כך הרבה במדדים כשאפשר לחסוך ולחלק רווחים?.
***
בקשתה של חברת אגד לחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות, בסכום של 500 מיליון ₪, הגיעה לבית המשפט – שם נדרשה החברה להוכיח שחלוקת הדיבידנד לא תפגע ביכולת הפירעון שלה. יש לציין שלמרות שלחברת אגד יש התחייבויות למדינה (בעקבות מכרזי הפעלת האוטובוסים שזכתה בהם, וההשקעות שהיא צריכה לבצע עבור הציבור), היא בסופו של דבר חברה עסקית. למשקיעים בה יש שאיפות כלכליות, והם מעוניינים להחזיר את השקעתם ומהר, כך גם קרן 'קיסטון ריט' שרכשה את השליטה באגד ומעוניינת להחזיר את ההלוואה הגדולה שלקחה עבור זה.
עם זאת, למדינה יש אחריות כלפי הציבור, ועליה לוודא כי מהלך שכזה לא יפגע באיתנותה הפיננסית של החברה, וכי ביכולתה לשלם התחייבויותיה. לשמחתנו ולבקשתנו היא אכן התנגדה לחלוקת הדיבידנד של 500 מיליון ₪, והסירה התנגדותה רק לאחר שאגד צמצמה את הדיבידנד לסכום הגיוני יותר של 350 מיליון ₪.
שני צדדים צריכים להלקח בחשבון כאן: מצד אחד, בישראל הנוסעים "לקוחות שבויים" של מפעילות התחבורה הציבורית, והם תלויים באיכות השירות שאותן מפעילות מספקות. מנגד, אותן חברות מוחזקות על ידי קרנות השקעה שמטרתן למקסם ולחלוב רווחים.
לאור האינטרסים המנוגדים, באחריות המדינה לדאוג כי המפעילות, שלהן תפקיד משמעותי בחיי היומיום שלנו, יישאו באחריות על שירות יעיל ומיטבי למשתמשים, ישקיעו בקווים, יגבירו תדירויות וידאגו שנגיע למקום חפצנו בזמן.
***
נמשיך להילחם על תחבורה ציבורית ראויה. הצטרפו אלינו עוד היום וחזקו את כוחנו
דילוג לתוכן