סוף סוף: בוטל הפטור מדיווח שמגן על האוליגרכים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
בשעה טובה, אחרי שנים ארוכות של מאבק ארוך בו לקחנו חלק פעיל, ישראל מפסיקה להיות מקלט מס לאוליגרכים. אתמול אישרה ועדת הכספים את ביטולו של הפטור שניתן לתושבים חוזרים ולעולים חדשים מדיווח לרשויות המס על הכנסות בחו״ל במשך עשור. בכך, נמנעה ברגע האחרון כניסתה של ישראל לחבורה מפוקפקת של מדינות מוחרמות על ידי ה-OECD כגון צפון קוריאה, תימן, איראן, ועוד. צפו במנכ״לית הלובי, לינור דויטש – Linor Deutsch, מסבירה מיד בתום הדיון אתמול.
**
׳חוק מילצ׳ן׳ נחקק בשנת 2008, במטרה לעודד עלייה, אלא שבמהרה התבררה משמעותו האמיתית – נזק למדינה כמעט בכל היבט. ראשית, ישראל הפכה למקלט מס. בנוסף, החוק פגע ביחסי החוץ של המדינה: רשויות המס לא יכלו להיעתר לבקשות של מדינות אחרות למסור מידע על כספים שאנשים העבירו, זאת בניגוד לכללים בין לאומיים ולמאמץ העולמי להיאבק נגד הלבנת הון. החוק גם פגע בעקרון שוויון: כולנו חייבים לדווח על כל שקל – לעומת קבוצה של בעלי הון, שפטורים מכך. ולמען האמת – לא רק שהחוק לא הגשים את מטרתו, אלא שכנראה ההיפך הוא הנכון: משרד האוצר טען כי הוא עודד אנשים להשקיע כספיהם בחו"ל במקום בישראל, ומשרד הקליטה הודה שהחוק הטיל דופי בעולים שאינם מנסים להעלים הכנסות.
במרוצת השנים, היו לא מעט נסיונות לבטל את החוק. אבל על אף קונצנזוס כמעט מלא על הצורך בביטולו, ולמרות הצעות חוק, דיונים בכנסת ודוח של מבקר המדינה – התיקון לא בוטל, בגלל לחץ של בעלי ההון שנהנו מהפטור. וכך, המדינה נשאבה בחסות החוק להגן על אוליגרכים, סוחרי נשק וסמים.
עכשיו סוף סוף אישרה ועדת הכספים של הכנסת את ביטול הפטור. יותר מכל הסיבות המוצדקות שמנינו, השפיע הלחץ מצד ה-OECD, שאיים שאם הפטור מדיווח לא יבוטל ממש עכשיו – מדינת ישראל תיכנס לרשימה השחורה של האיחוד האירופי, שמשמעותה פגיעה בייצוא הבטחוני של ישראל, חשש להקפאת נכסים פיננסים של ישראלים בעולם, סיכוי סביר לביטול חלק מאמנות המס – שיביא לעזיבה של תאגידים את המדינה. בשורה התחתונה – סכנה לנזק של מיליארדים למשק.
אנחנו היינו שם – כתבנו מסמכים לממשלה ולכנסת והשתתפנו בכל הדיונים בכנסת, כדי שעכשיו כולנו נוכל לחגוג: האינטרס של הציבור הרחב ניצח את בעלי ההון!
דילוג לתוכן