עוד ניצחון במאבק נגד הריכוזיות במשק הישראלי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

לפני כשנה וחצי הופענו בפני צוות מקצועי שתפקידו לבחון את מצב הריכוזיות במשק הישראלי, בהובלת הרגולטורים הפיננסיים הבכירים. כעת פורסם דו"ח עם מסקנותיהם והחלטותיהם להמשך, ואנחנו שמחים לראות שהרבה מעמדותינו בסוגיות השונות אומצו.

בשנת 2013 נחקק חוק הריכוזיות שנועד להיאבק בתופעה בה קומץ טייקונים שולטים במשק. החוק שינה את כל המבנה של המשק הישראלי והצוות נדרש לבחון כיצד השפיעו השינויים הללו על הריכוזיות במשק בפועל. בין היתר, הצוות קבע שהריכוזיות במשק אכן פחתה בזכות החוק, אבל צמחה ריכוזיות אחרת – בגופים המוסדיים – קרנות הפנסיה ובתי ההשקעות – המנהלים 2.8 טריליון ש"ח מכספי הציבור. הצוות המליץ להקים ועדה ייעודית לבחינת הטיפול בנושא. אנו מתריעים על כך זמן רב, ושמחים שהצוות קיבל זאת ומתחיל לחפש פתרונות.

שורת המלצות נוספות שלנו אומצו, שמבהירות ומרחיבות את "כללי המשחק": כמו מי נחשב ל"גוף ריאלי משמעותי" שחלות עליו הגבלות להחזיק בתאגידים פיננסיים, ולהפך. הצלחנו, למשל, למנוע ניסיון של איגוד חברות הביטוח לשנות את ההגדרה של "גוף פיננסי משמעותי" כך שזה לא יכלול את כספי החוסכים, מה שהיה מוביל לכך שגופי הפנסיה לא היו נכללים בהגדרה, וכך לא היו חלות עליהם ההגבלות שקובע החוק.

יש עוד המלצות שלנו שהתקבלו וגם המלצות שאנחנו לא מסכימים איתן, אבל רוח הדו“ח בהחלט חיובית. ובעיקר – יש דרך ארוכה עד להטמעת ההמלצות האלו בחוק, כשבצד השני התאגידים הגדולים יגייסו את טובי היועצים, הלוביסטים ועורכי הדין כדי לסכל את השינויים החשובים. אבל היום יש לציבור לובי חזק משלו, מחלקת מחקר ומחלקה משפטית, שמצליחים להילחם מולם על האינטרס של הציבור, וגם לנצח.

מול הטייקונים והתאגידים הגדולים שמנסים להשתלט על המשק, רק ציבור מאוחד יכול לעמוד – הצטרפו אלינו https://bit.ly/3SwkcIR


Source

דילוג לתוכן