עוצרים עוד ניסיון למחטף בחסות המלחמה – הפעם לטובת חברת קצא״א המזהמת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
לא הופתענו כאשר בשבוע שעבר פורסמה טיוטת צו להארכת החיסיון מאחוריו מסתתרת חברת קצא״א (קו צינור אירופה אסיה) בכמעט 4 שנים נוספות. בחסות המלחמה, מנסה חברת קאצ״א להתחמק מלעמוד בבחינה של נחיצות החסיון שלה, ובכך רוצה לקבוע עובדות בשטח. לציבור ניתן פחות משבוע להגיב לצו החיסון, אבל אנחנו בלובי 99 כמובן שהגבנו, והתנגדנו להארכה אוטומטית של החיסיון הגורף. בכוונתנו להמשיך את המאבק בדיונים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולהגיד – אסור לאפשר לקצא״א, שאחראית לכמה מהאסונות הסביבתיים הגדולים שהיו פה, להמשיך להתחמק מהשאלות הקשות של הציבור.
****
חברת קצא"א היא אחת מחברות האנרגיה המרכזיות במשק, בעלת היסטוריה מפוקפקת של אחריות על חלק מהאסונות הסביבתיים הכי קשים שהיו פה בשנים האחרונות. היא גם החברה הממשלתית היחידה שעל הפעילות שלה מוטל חיסיון כמעט גורף, מה שמגביל את יכולת הפיקוח הציבורי עליה. הניסיונות להגן עליה לא זרים לנו, שכן גם בשנה שעברה במשרד אוצר ניסו להאריך את החיסיון ב-5 שנים נוספות, אבל השאלות הקשות שהעלינו גרמו לכך שהיתה אמורה לקום ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון, שתדון בנושא ותגיש מסקנותיה בתוך שנה. בגלל המלחמה הוועדה לא הוקמה, מה שלא מונע ממשרד האוצר לנסות שוב את מזלו ולבקש שוב להאריך את החיסיון במספר שנים. גם הפעם, אנחנו לא ניתן לזה לקרות.
למה החיסיון הזה בעייתי? מידע שנוגע אך ורק לאיכות הסביבה הוא לא חסוי, אבל כמעט תמיד מעורב גם מידע על ההתנהלות הכלכלית והעסקית של החברה ואז החיסיון כן חל. ובדיוק כך, יכולה קצא״א להסתתר מאחורי הטענה העמומה של ״סכנה ביטחונית״, גם כאשר על הפרק יש חשש לנזק סביבתי של ממש.
בתחילת המלחמה אושר לקצא״א לחרוג מהמגבלה שמוטלת עליה על הובלת נפט, ולפי פרסומים בנושא עכשיו היא תוכל להעביר כמויות גדולות של נפט דרך נמל אילת ללא שום מגבלה. זה מתקשר להסכם עליו חתמה קצא״א לפני מספר שנים, לפיו יועברו דרך שטח ישראל (מאילת ועד אשקלון) כמויות אדירות של נפט מהאמירויות. יש חשש כבד שהעסקה הזו תוביל לאסון סביבתי, עקב דליפה של נפט במפרץ אילת או לאורך צינור החברה, ממש כמו באסון עברונה שבו זרמו מיליוני ליטרים של נפט מצינור של קצא״א לשמורת הטבע, שעדיין לא שוקמה.
***
שאלות רבות של ארגונים אזרחיים, נציגי ממשלה ואף חברי כנסת ביחס לעסקה עם האמירויות לא זכו למענה, בנימוק שעל פעילות החברה חל חיסיון.
אסור שעסקאות כאלו ושחברות ממשלתיות כל כך חשובות יתנהלו במחשכים. לכן אנחנו מנסים לצמצם את החיסיון של קצא״א ונמשיך לפעול בנושא מול הכנסת והממשלה.
זה הזמן לדאוג לעתיד הסביבה, למנוע אסונות אדירים כמו אסון עברונה או אסון נחל אשלים, וליצור הרתעה ופיקוח אפקטיביים מול החברות המזהמות. אנחנו נמצאים בדיוק שם, הצטרפו אלינו ותמכו בפעילותינו
דילוג לתוכן