עכשיו זה רשמי: מועדון חברים סגור של קומץ טייקונים קיבל מהבנקים ומחברות הפנסיה והביטוח כספי ציבור ולא החזיר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
הרגולטורים כשלו בתפקידם למנוע זאת, אך היום פרסמה ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן ההלוואות לטייקונים (״ועדת פישמן״) את המלצותיה.
ועדת החקירה עסקה בבדיקה של מתן ההלוואות שניתנו לשורה של טייקונים, כמו אליעזר פישמן, נוחי דנקנר, יצחק תשובה ועוד, שסופן ב"תספורות" והסדרי חוב על סך מיליארדי שקלים, על חשבון כספי הפנסיות של הציבור. או כמו שאמר יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, "מי שמשלם את המחיר של ארוחות חינם לטייקונים הוא הציבור הרחב״.
לובי 99 היה הגורם המרכזי שהוביל את המאבק הציבורי בביטול הסדר החוב של פישמן, דחף להקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית וליווה את כל עבודתה המקצועית.
אם צריך לסכם את דו"ח הוועדה, שמונה כמעט 200 עמודים, במשפט אחד: הרגולטורים הפיננסיים (בנק ישראל, רשות התחרות, רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך) לא פיקחו באופן אקטיבי על הגופים הפיננסיים וכתוצאה מכך הם פעלו בניגוד לאינטרס הציבורי, מה שעלה לציבור במיליארדים רבים, בכספי הפנסיות שלו וגם ביוקר המחיה במשק.
לכן גם המלצות הוועדה מתמקדות בחיזוק הסמכויות של הרגולטורים הפיננסיים והוצאת הפעולות שלהם מהחדרים החשוכים לאור השמש הציבורי.
לשמחתנו שורה ארוכה מהמלצות הוועדה עומדות בקנה אחד עם ההמלצות אליהן כיוונו, ומתכתבות עם הטענות שלנו כלפי הפיקוח על הבנקים ב-3.5 השנים האחרונות (מאז שחברי לובי 99 בחרו את נושא הבנקאות):
* טיפול בתופעת "הדלתות המסתובבות" ובמעבר המהיר של רגולטורים פיננסיים לעבודה בגופים עליהם פיקחו עד לא מזמן.
*הקמת ועדה קבועה בכנסת שתוודא שהרגולציה הפיננסית אפקטיבית.
*הקמת מחלקת חקירות ייעודית בפיקוח על הבנקים ועוד ועוד.
למרות שח"כים רבים ומצוינים שהיו חברים מובילים בוועדה לא ימשיכו איתנו לכנסת הבאה (מלבד היו"ר כבל גם איילת נחמיאס ורבין – Ayelet Nahmias Verbin ודב חנין Dov Khenin ), בכוונתנו לעבוד בכל הכח יחד עם הח״כים שכן ממשיכים, כמו Yoav Kisch – יואב קיש ורועי פולקמן וכן עם הח״כים החדשים כדי לוודא שהמלצות הוועדה לא ימוסמסו ויהפכו לחקיקה אפקטיבית שתמנע את הכשל הבא.

כדי להצליח בכך אנחנו צריכים אתכם איתנו. הצטרפו אלינו עכשיו וחזקו אותנו לקראת הכנסת הבאה: https://bit.ly/2Iq40s7

מוזמנים לצפות בחלק מהדברים של לינור דויטש – Linor Deutsch, שנבחרה על ידי הוועדה לשאת דברים כנציגת החברה האזרחית, בדיון המסכם של הוועדה היום.
דילוג לתוכן