על תובענות נגזרות והקשר לציבור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אחד הכלים המשמעותיים שמרתיע מנהלים בכירים להתנהל באופן תקין ולנהוג באחריות, תוך ידיעה שאם לא ינהגו בצורה אחראית יישאו בתוצאות – הוא התובענה הנגזרת.
תובענה נגזרת היא תביעה המוגשת נגד המנהלים, בשמה של החברה עצמה, במידה והם גרמו לחברה נזק. לובי 99, כפי שאתם אולי זוכרים, משתמש גם בכלי הזה, לא בהגשת התובענה עצמה, אלא בהגשתן של התנגדויות כאשר תובענות חשובות מסתיימות בהסכמי פשרה עלובים שלא באמת "מיישרים" שום דבר.

בימים אלה משרד המשפטים כותב את "תקנות תובענות נגזרות" – שנועדו להבטיח שההליך של תובענה נגזרת יתנהל כמו שצריך. אנחנו קראנו את הטיוטה שפורסמה והערנו מספר הערות, יחד עם מכון ברנדייס (וד"ר עידו באום), במטרה להפוך את התקנות לכאלה שמייצגות נאמנה את האינטרס הציבורי של כולנו – ליישר את השוק, ובפרט את המנהלים בחברות הציבוריות שבהן מושקעים כספי הפנסיות שלנו. כך למשל, הערנו שמוסד חדש של "מומחה בית משפט" שהתקנות מבקשות לקדם, הוא מוסד שבסבירות גבוהה יגרום יותר נזק מתועלת, מפני שתוך כמה שנים התאגידים, המנהלים ועורכי הדין שמייצגים אותם, פשוט ישתלטו עליו, ישמנו אותו עם הכסף שהם שופכים על מוסדות מסוג זה, וכך ניאלץ להתמודד עם בעיה חדשה.

לאחרונה נפגשנו עם משרד המשפטים כדי להעלות בפניהם את ההערות שלנו, ושמחנו לגלות אוזן קשבת, לב פתוח ונפש חפצה. הטיוטה החדשה, שתתייחס גם להערות שהערנו, תתפרסם בקרוב. אנו מקווים, ואפילו בטוחים, שהיא תסייע לפרסם תקנות טובות יותר שיטיבו עם הציבור.

דילוג לתוכן