פורום קהלת מקדם: סבסוד הטייקונים על חשבון התאגיד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בימים האחרונים מסתובב במשרדי הממשלה מסמך של "פורום קהלת" שמציע למשרד התקשורת מודל חדש לסבסוד תכני מקור ישראלים, מה שמכונה 'הפקת מקור'. המודל מציע לבטל את החובות שקיימות על הערוצים המסחריים היום להפיק הפקות מקור ואת הכסף שכיום תאגיד השידור הציבורי מקבל עבורם, לפזר באמצעות מכרזים בין השחקנים הפרטיים בשוק השידורים, במטרה "לייצר תחרות בתחום האיכות". אבל ניתוח של ההצעה הזו מראה שהיא לא תייצר לא תחרות ולא תכנים איכותיים, אלא רק תוביל לסבסוד ציבורי לערוצים המסחריים השייכים למונופולים ובעלי הון.

על פי המודל המוצע צריך לייצר קשר בין הסבסוד לבין הרייטינג ולכן מי שמוכן לשלם יותר על חבילת הסבסוד, יקבל אותה. המודל הזה בעייתי ומסוכן. ראשית הוא מתעדף את השחקנים בעלי "הכיס העמוק" שמאחוריהם עומד בעל הון מבוסס, על פני שחקנים חדשים וקטנים, ובכך לא עומד בתכלית שלו עצמו -יצירת תחרות בשוק השידורים ומוביל למתן סבסוד ציבורי לבעלי ההון הגדולים והחזקים ביותר; בנוסף, הוא עומד בניגוד מוחלט לתכלית של התאגיד ושל חובת ההשקעה בהפקות מקור, שהיא, לתת מענה ל"כשל השוק" שקיים בתחומים שבהם אין מספיק תמריצים לייצר תכנים איכותיים, כמו דרמה, תעודה ותחקירים כי קשה להביא בהם רייטינג גבוה – הרי אם אפשר להביא רייטינג, למה בכלל צריך סבסוד ציבורי?; ואם כל זה לא הספיק לכם אז הוא גם מקנה לשר התקשורת שליטה על התכנים ובכך מחזיר אותנו לימים העליזים של רשות השידור.

בקיצור, שלא יבלבלו אתכם עם סיסמאות כמו "חיסכון של 800 מיליון ש"ח מכספי המיסים" – המודל הזה לא מפחית את ההוצאה הציבורית על הפקות המקור, אלא פשוט מסיט את הכסף הזה לבעלי הון ומקנה את השליטה בתכנים לפוליטיקאים. התוצאה הסופית שלו תהיה ביטול תאגיד השידור הציבורי, מה שישאיר את ענף התקשורת בשליטה בלעדית של טייקונים ותאגידים שעושים שימוש בכלי התקשורת, לטובת צרכיהם הכלכליים-מסחריים עד שלא נוכל להבחין בין תוכן חדשותי לפרסומת.

אנו פועלים מול השר וצוותו וגם מפעילים לחץ ציבורי כדי לעצור את המהלך המסוכן הזה, לנתק את מעגל ההון-שלטון-עיתון ולשמור על עיתונות עצמאית. הצטרפו אלינו במאבק – https://bit.ly/3HPbYsB


דילוג לתוכן