צעד חשוב: הראל מוותרת על רכישת ישראכרט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
בסופו של תהליך ארוך, בו הבענו התנגדותנו לעסקת הראל – ישראכרט, הראל הודיעה שהיא מוותרת על הרכישה. כבר לפני מספר חודשים נודע לנו שהראל, אחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל מעוניינת לרכוש את ישראכרט, השולטת בכ-40% משוק כרטיסי החיוב. פנינו לרשות התחרות, וטענו שהשלמת העסקה תביא לפגיעה בתחרות בענף הביטוח ולהשלכות שליליות גם ברמת הריכוזיות במשק. ואכן, לאחר מספר פניות מצדנו, הודיעה רשות התחרות שהיא מתנגדת לעסקה, ולבסוף הראל הודיעה שהיא החליטה לסגת ממנה.
***
כשהראל, חברת הביטוח השנייה בגדולה בישראל, הודיעה על כוונתה לרכוש את ישראכרט, חברת האשראי הגדולה בישראל, כבר היה ברור לכולם שמדובר במיזוג של שני תאגידי ענק. כשמדובר בשוק לא תחרותי כמו שוק הבנקאות והאשראי, מיזוג כזה יכול להביא רק להחרפת הריכוזיות בשוק, המתבטאת במחירי מוצרים יקרים יותר.
אנחנו, בלובי 99, עמדנו על כך שאישור העסקה תקשור בין שני גופי ענק, הגדולים ביותר בתחומם, שיש ביניהם סבך ניגודי עניינים וקשרים עסקיים. בין היתר, הבנקים משמשים כמפיצים של המוצרים הפנסיוניים של הראל, הראל מחזיקה בנתחים גדולים ממניות הבנקים, ושניהם משתפים פעולה בהלוואות גדולות. בגלל כל הקשרים בין הגופים, כמו גם התלות שלהם בבנקים, לעסקה היה צפוי להיות אפקט מצנן על התחרות בשוק האשראי הצרכני. בנוסף, העסקה הייתה מגבירה את הריכוזיות הכלל-משקית, שהתוצאה שלה היא כוח עודף של גופי הענק במשק, שפוגעת לכולנו בכיס בעקיפין ובמישרין.
הבענו מספר טענות בפני רשות התחרות, שמכולן נובעת אותה המסקנה – אסור לאשר את העסקה הזאת. לאחר תהליך ארוך של בחינה שערכה רשות התחרות, היא הודיעה להראל ולישראכרט שהיא מתנגדת לאישור העסקה, והראל החליטה לסגת מהעסקה ואפילו לא להמתין להחלטה הרשמית של וועדת המיזוגים של רשות התחרות.
אנחנו שמחים שרשות התחרות נקטה כאן בצעד לטובת התחרות בשוק הבנקאות, ומקווים שהיא תמשיך לעמוד על הרגליים האחוריות ולהתנגד לגורמים עסקיים ששיקולי הרווח שלהם באים על חשבון האינטרסים של הציבור. הוויתור של חברת הראל הוא ניצחון לציבור, שמשווע לשיפור רמת התחרות בשוק הבנקאות ובשוק האשראי הצרכני בפרט.
***
נמשיך לפעול להגברת התחרות במערכת הפיננסית בישראל בכל האמצעים, וסבורים כי במיוחד נוכח יוקר המחייה בישראל, כל מיזוג או תחרות שמגביר את הריכוזיות במשק ללא הצדקה צרכנית, צריך להידחות ע"י הרגולטור.
הצטרפו אלינו עוד היום וחזקו את הלובי הציבורי שפועל למען האינטרס של הציבור בלבד, ובמימון של הציבור בלבד
דילוג לתוכן