צפיפות, איחורים וביטול קווים – מה המדינה צריכה לעשות כדי לשפר את שירות האוטובוסים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
מי מאיתנו לא המתין בתחנת האוטובוס בציפייה לאוטובוס שלא הגיע, ומי לא חוותה את התסכול כשהיא נאלצת להידחס באוטובוס מלא עד אפס מקום, שלא עמד בזמנים.
השירות הירוד בתחבורה הציבורית מוביל לעלייה בשימוש ברכב הפרטי, והפקקים הולכים ומחמירים. אחת הבעיות המרכזיות שמשפיעות על רמת השירות היא המכרזים שמוציאה המדינה להפעלת קווי האוטובוסים – שנותנים תמריץ לחברות להגיש הצעה כמה שיותר זולה, שלא מאפשרת להן לספק שירות טוב – ולא נותנים מספיק משקל למדדים שבודקים את השירות שהחברות נותנות. אנחנו בלובי 99, פנינו לגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה כדי שישפרו את המכרזים ויתנו תמריץ למפעילות לתת לנו שירות טוב יותר.
***
תחבורה ציבורית מהווה את אחד מהשירותים הבסיסיים שמספקת המדינה לאזרחיה. למרות שמחיר התחבורה הציבורית בישראל מסובסד ב-85% והתקציב להפעלת התחבורה הציבורית שילש את עצמו בשמונה השנים האחרונות, אין כמעט גידול בכמות הנוסעים. אז למה זה קורה?
בישראל פועלות כיום כ-20 חברות אוטובוסים, המפעילות קווי שירות ב-65 אשכולות גאוגרפיים. אותן מפעילות מתחרות על מכרז שמוציא משרד התחבורה לאשכול מסוים ובו הן נבחנות על פי מגוון רחב של קריטריונים. אחת הבעיות המרכזיות במכרזים האלו היא שרוב הנקודות ניתנות להצעה הכספית, וכך למפעילות יש תמריץ להגיש הצעה כספית נמוכה לתשלום מהמדינה, בעוד שמדדי השירות, כמו הציון שנותן משרד התחבורה למפעילות בהתאם לאיחורים או אי הגעת אוטובוסים, ותוצאות סקר שביעות הרצון של הנוסעים – "זוכים" לניקוד נמוך. המשמעות היא שכדי לזכות במכרז, המפעילות נאלצות להציע הצעות כספיות זולות שלא יאפשרו להן לעמוד בהתחייבויות שלהן, ולספק לציבור את השירות הנדרש.
הכניסה של קרנות השקעה וחברות ציבוריות לשוק התחבורה הציבורית, באמצעות רכישת חברות האוטובוסים, רק הגבירה את עיוות התמריצים הזה, מאחר והן מעוניינות למקסם רווחים ולהחזיר לבעלי המניות תשואה גבוהה על ההשקעה, על חשבון איכות השירות.
ישראל, כמו כל מדינה מערבית, אינה יכולה לנהל כלכלה מיטבית ללא מערך תחבורה ציבורית מתפקד ואיכותי, והמכרזים הם כלי אפקטיבי לשיפור רמת השירות של המפעילות, כל עוד המדינה תדע להשתמש בהם נכון.
פנינו למשרד האוצר ולמשרד התחבורה בדרישה לשנות את מכרזי ההפעלה של האוטובוסים, באופן שיבטיח שהמפעילות יכירו באחריות שלהן כלפי הציבור, כדי שהנוסעים ייהנו מהזמינות, האמינות והוודאות שהם כה משוועים להן.
גם אתכם מעצבן שהאוטובוס מאחר? הצטרפו ללובי הציבורי היחיד שעובד למענכם, ויחד נפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות.
דילוג לתוכן