רשות שוק ההון דואגת קודם כל לחברות הפנסיה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

כבר שנים שרשות שוק ההון מאפשרת לחברות הפנסיה, לגבות מהציבור דמי ניהול נסתרים בנוסף לדמי הניהול "הרגילים" שכולנו מכירים. אבל עכשיו, לאחר 4 שנים של מאבק שניהלנו, במסגרתו הבאנו להגברת שקיפות דמי הניהול ולהקמת ועדה מקצועית שקבעה כי דמי הניהול צריכים להיות מוצגים כמספר אחד שקוף ומובן לציבור החוסכים (כלומר ללא דמי ניהול נסתרים) – פונה רשות שוק ההון לכנסת ומנסה לאשר ברגע האחרון, ובניגוד להבטחות, תקנות שמשרתות קודם כל את האינטרס של חברות הפנסיה. והציבור – הוא ייאלץ להסתפק בהבטחות.

פנינו לרשות שוק ההון בדרישה לשנות את ההחלטה.

בתקופת הממונה הקודמת על שוק ההון, התברר שגופי הפנסיה "משתוללים" עם סכומים גבוהים של דמי ניהול נסתרים ולכן הם הוגבלו בתקרה. מאז גופי הפנסיה ומנהלי קרנות ההשקעה, שהם הנהנים העיקריים מכסף זה, פועלים ללא לאות כדי לבטל את התקרה הזו. אולם בניגוד למנהלי הקרנות, ועדה מקצועית שהוקמה על ידי רשות שוק ההון, 'ועדת יפה', לא היתה מוטרדת מהתקרה. הוועדה בחנה את דמי הניהול שנגבים מהציבור וקבעה כי הבעיה היא שהציבור איננו יודע על מה הוא משלם ולכן קבעה שיש להציג את כל דמי הניהול כמספר אחד ברור ושקוף.

ומה עושה כעת רשות שוק ההון?
במקום להביא תקנות לכנסת שמיישמות את המלצת הוועדה בעניין דמי הניהול הנסתרים כמובטח, היא הביאה תקנות שמבטלות את התקרה – כלומר מקדמות אך ורק את האינטרס הצר של גופי הפנסיה וחבריהם בתעשיית קרנות ההשקעה. מה עם האינטרס של הציבור? הוא ייאלץ להסתפק בהבטחה, שבעתיד יטפלו גם בו.

אנחנו לא מסתפקים בהבטחות – בפניה שלנו לרשות שוק ההון דרשנו לעגן בהחלטה מחייבת של הכנסת את ההמלצה הראשית והמרכזית של ועדת יפה: מספר אחד ברור ושקוף בדמי הניהול. רק כך נוכל להבטיח שלא יגיע הממונה הבא על שוק ההון ופשוט יהפוך את ההחלטה ללא בקרה, בעקבות לחץ של לוביסטים. הזכרנו שבעקבות לחץ שלנו כבר נקבע תקדים ונושא שקיפות דמי הניהול הנסתרים כבר טופל באותן תקנות – ולכן אין סיבה לא לסיים עכשיו את סאגת הגבייה של מיליארדים מאחורי גבו של הציבור.

הלובי הציבורי היה הגורם שיזם והוביל את המאבק הזה שבלעדיו הציבור היה ממשיך לשלם דמי ניהול נסתרים – הצטרפו והיו חלק מהמאבק: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןפנסיה


דילוג לתוכן