שינינו מילה – והחזרנו את הכוח מהממשלה לכנסת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
השבוע, ההתעקשות שלנו על פרטים הביאה להישג: בלמנו תיקון חוק שכמעט נתן לשר המשפטים סמכות הפוגעת בעקרון הפרדת הרשויות וביכולתו של הציבור להגיש תביעות ייצוגיות (מיד הסבר על המושג) בין השאר כנגד המדינה ותאגידים חזקים. לפי הצעת החוק שנדונה בוועדת החוקה, במקום שהשר יוכל *להוסיף* עילות בגינן אפשר להגיש תביעה ייצוגית, הוא יוכל *לתקן* את הרשימה, כלומר – גם למחוק עילות. איך מילה אחת יכולה לשנות הכל… מזל שאנחנו שמים לב גם לפרטים הקטנים!
צפו בדבריה של הלוביסטית הציבורית שלנו, עו"ד נטע דגן, השבוע בוועדת החוקה של הכנסת.
 **
תביעה ייצוגית (או תובענה בעגה המשפטית) היא תביעה אותה מגיש אדם בשם קבוצת אנשים שנפגעה באופן דומה. לדוגמה, התביעה הייצוגית שהוגשה בשל הזיהום החמור שנגרם באסון נחל אשלים, או אזרח שתבע את הסופר על שעיגל את הסכום למעלה בעשר אגורות. חוק התובענות הייצוגיות כולל רשימה של עילות, אותן הכנסת חוקקה, שאפשר להגיש בגינן תביעה מסוג זה. החוק מסמיך את השר להוסיף על רשימה זו, אבל כדי לגרוע ממנה נדרש הליך חקיקה. עכשיו מציעים שהשר יוכל גם למחוק עילות. איפה הבעיה?
הסמכת השר למחוק עילות תפגע בכולנו. זהו כלי חשוב בידי הציבור לעמוד על זכויותיו: בענייני צרכנות, סביבה, תביעות נגד חברות ביטוח או בנקים, וגם נגד המדינה. הצעת החוק נותנת בעצם לחתול לשמור על השמנת: הרי לממשלה יש אינטרס לצמצם את רשימת עילות התביעה שאפשר להגיש נגדה. גם תאגידים ולוביסטים, שהאינטרס שלהם בצמצום עילות התביעה ברור, יוכלו בקלות להפעיל לחץ מאחורי הקלעים על השר.
ואם לא די בדבר, יש בהצעת החוק פגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות: איך יתכן ששר יוכל למחוק עילות – שהכנסת חוקקה?
**
לשמחנו, עמדתנו התקבלה: נקבע שהשר יוכל למחוק רק עילות שהשר הוסיף. הוא לא יוכל למחוק עילות שהכנסת חוקקה. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר, נגדל ונתחזק בעזרת תמיכתכם.
דילוג לתוכן