שקיפות היא המחטא הטוב ביותר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

שקיפות הוא אחד הנושאים הראשונים שנבחרו ע"י חברי המיזם והלובי הציבורי ממש חרט על דגלו. זה יותר מעוד נושא בו אנו מטפלים, אלא ממש עקרון בסיסי וחלק מהותי מכל הפעילות של המיזם מאז הקמתו ועד היום. מעידוד בנקאות פתוחה ושקופה, דרך שקיפות על הלוביסטים ועד חשיפת הקשרים הנסתרים בין נציגי חברות התרופות לרופאים.

אנחנו עוסקים בזה כל כך הרבה, כל הזמן, עד שלעיתים וודאי קשה לעקוב מה נשעה ומה עוד בפתח, לכן ריכזנו עבורכם את הנקודות המרכזיות מהשנה האחרונה:

שקיפות על לוביסטים – לאחר 3 שנים בהן פעלנו כדי להרחיב את המגבלות והחובות החלות על פעילותם של הלוביסטים בכנסת גם למשרדי הממשלה, לאחרונה נראו התוצאות – מספר משרדי ממשלה החלו לפרסם נהלים ברורים בעניין, שמחייבים בדיווח לממונים, מחייבים מעורבות הייעוץ המשפטי בדברים מסוימים וכו'. אנו פועלים מול כלל משרדי הממשלה על מנת שיאמצו נהלים דומים.

תרומות לעמותות – כבר לפני כשנתיים ביקשנו לחייב חברות ציבוריות לדווח על תרומות שלהן לעמותות, לאור החשש שתאגידים גדולים ישתמשו בתרומות האלו כדי להשפיע על שרים המקורבים לאותן עמותות לטובת האינטרסים הכלכליים שלהם. לאחר התפוצצות פרשת תנובה ומשרד הבריאות, פנינו ונפגשנו עם רשמת העמותות, ואנו פועלים על קידום חקיקה בעניין.

חשיפת עמדות הטייקונים על הליכי חקיקה – בזכות פנייתנו למשנה ליועמ"ש, תוקן אתר החקיקה הממשלתי והובהר שהעמדות שמוגשות בו להליכי חקיקה, על ידי בעלי עניין, כפופות לחוק חופש המידע ולא ניתן לתת להן "חיסיון". כך נוכל לדעת איזה טייקונים ואיזה חברות גדולות ניסו להשפיע על הליכי החקיקה, ולהתמודד עם הטיעונים שלהם.

שקיפות באגודות עות'מניות – שר המשפטים חתם על התקנות לשקיפות של האגודות העותומאניות (כמו ההסתדרות, הסתדרות המורים ועוד) אחרי שאלו הוחרגו מאז קום המדינה מכללי שקיפות בסיסיים החלים על כל ארגון אחר. לאחר שנים של מאבק ציבורי בעניין, ותמיכה שלנו במהלך, שמחנו שהשר לא נכנע ללחצים הרבים, וחתם על תקנות השקיפות.

חוק הפקסים – ביקשנו להרחיב את חוק הפסקים (חוק שאנחנו סייענו להעביר במקור) כך שיכלול ויחייב מעתה גם את הבנקים וחברות הביטוח לקבל פניות גם באמצעים דיגיטליים וכן לחייב את כל הגופים הציבורים גם להשיב לפונים באמצעים דיגיטליים.

אנו ממשיכים לפעול לקידום השקיפות כמעט בכל תחום ונושא, וקודם כל מחילים על עצמנו כללי שקיפות מחמירים, כמו פרסום מפורט של תקציב המיזם באתר שלנו, אישור התקציב ע"י חברי המיזם, דיווח שבועי על כל הפעילות שלנו בכנסת ובממשלה. לא נעצור עד שגם הממשלה והכנסת יחילו על עצמן כללי שקיפות נרחבים ככל האפשר.

רוצים לסייע לנו לקדם שקיפות בכנסת ובממשלה? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3tTcBJ7

#הוןשלטוןשקיפות

 

דילוג לתוכן