תחרות? לא בשוק הישראלי. הבנקים ממשיכים לסכל כל אופציה אמיתית לתחרות בשוק הבנקאות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

לשלם בסופר פארם עם אפליקציית תשלומים כמו ביט או פפר? נשמע כאילו העתיד כבר כאן! אבל מה אם כל העברה כזו תהיה כרוכה בעמלה של 5 שקלים למשל ואח״כ 10 שקלים? קצת פחות כיף, נכון?

אלו לא שאלות תיאורטיות. בימים אלה מתרחש מאבק ענק במערכת הבנקאות, שמרבית הציבור לא מודע לו. כולנו נהנים מאוד מהתפתחות הטכנולוגיה ומהעברת הכספים באפליקציות החינמיות, אך שלושתן שייכות לבנקים הגדולים (ביט לפועלים, פפר פיי ללאומי ופייבוקס לדיסקונט), ללא תחרות חיצונית משחקנים בינלאומיים כמו גוגל-פיי ואפל-פיי בשל שורת חסמים המונעים את כניסתם.

למה זה מטריד אותנו? כי כל עוד הבנקים היו הבעלים של חברות כרטיסי האשראי, הם גבו עמלות והסבירו שמדובר ב"עלויות תפעול".

לאחר שהרפורמה בבנקים אילצה אותם להיפרד מחברות כרטיסי האשראי, לפתע הבנקים פיתחו אפליקציות חינמיות המייתרות את כרטיסי האשראי. מבחינה טכנולוגית הם יכלו לעשות את זה כבר לפני כמה שנים, רק שאז לא השתלם להם לפגוע ברווחים האדירים שלהם.

לאחרונה מונה נגיד חדש לבנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, שבנאום הראשון שלו בחר לדבר על חשיבות התחרות. עכשיו הוא יצטרך להתמודד מול הבנקים, שמנסים לחסל כל אפשרות לתחרות עתידית בשוק האשראי בישראל, בו מועברים כ-300 מיליארד ש״ח בשנה.

אתם יודעים מה יקרה למחירים החינמיים ברגע שתחוסל באמת כל תחרות פוטנציאלית? נכון. יעלו פלאים. כי זה מה שקורה בשוק ריכוזי ולא תחרותי.

אנחנו מעוניינים בתחרות אמיתית לטווח ארוך, ולא בפתרונות קצרי טווח שיהיו נעימים לנו בכיס עכשיו, אבל בעוד כמה שנים נשלם עליהם ביוקר. אנחנו ממש בעד אפליקציות וכל טכנולוגיה חדשה שתשפר את חיינו, אבל אנחנו רוצים שיהיו מלא אפליקציות, כמו שיש בכל העולם, ולא רק 3 בשוק מונופוליסטי וסגור.

הבנקים מפעילים לחצים מאסיביים על בנק ישראל כדי להוריד מהם כל מגבלה בטווח המיידי בניגוד למה שנקבע ברפורמה בבנקים. בתגובה, פנינו לנגיד החדש ולמפקחת על הבנקים, יחד עם שותפינו ב"צדק פיננסי", כדי לתת משקל נגד לטיעונים של הבנקים.

זה הזמן לראות אם הנגיד אכן התכוון לדבריו בנוגע לתחרות ויצליח לעמוד בלחצים, ולהוריד את חסמי הכניסה לחברות הבינלאומיות לטובת הצרכן הישראלי.

תומכים בהמשך המאבק לפתיחת שוק הבנקאות לתחרות ולהורדת יוקר העמלות? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי: https://bit.ly/2MInifm

דילוג לתוכן