תעצרו את תעריף החשמל – הציבור רוצה לרדת!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
בשעה שהציבור קורס תחת נטל המלחמה ויוקר המחיה, זינק תעריף החשמל בתחילת חודש פברואר ב-2.6%. מחיר החשמל משפיע באופן ישיר על הכיס של כולנו דרך עלות הצריכה הביתית, ובאופן עקיף על עליות המחירים (כי מישהו צריך לשלם את חשבון החשמל של מפעלי המזון שאנחנו קונים, החנויות, העסקים, נותני השרות וכו). כולנו יודעים אמנם שהחברה שהתנהלותה מכתיבה מהו המחיר נשלם על חשבון החשמל זו חברת החשמל, אך מה שלא כולנו יודעים זה שלחברת החשמל שני רגולטורים שמפקחים עליה – רשות החשמל, שאחראית על פיקוח משק החשמל, ורשות החברות הממשלתית, שמפקחת על חברת החשמל כחברה ממשלתית. בשבועיים האחרונים נפגשנו עם שתיהן כדי להמשיך ולטעון ששקיפות ופיקוח, כמו גם תחרות בשוק החשמל – הם הכרחיים תמיד, ובוודאי בעת הזו, ויישומן יכול לעצור את הסחרחורת שנכנס אליה הציבור עם מחירי החשמל.
**
חברת החשמל מנהלת תקציב של 22 מיליארד ₪ ולאור תפקידה הקריטי בפעילות המשק, היא נהנית מתמיכה ממשלתית רחבה וכסף רב זורם אליה. מנכ"ל חברת החשמל מתהדר בכך שמדובר בחברה מדווחת ושקופה, אבל בפועל מהדוחות הציבוריים עולים יותר סימני שאלה מתשובות: לאן הולכים אותם 22 מיליארד ש"ח? איזה קבלנים זוכים לתת שירותים לחברה? למה לא מפרטים את העלויות של פרויקטים מרכזיים?
בשנתיים וחצי האחרונות התנהלה חברת חשמל ללא יו"ר דירקטוריון קבוע, שלו תפקיד חשוב בפיקוח הפנימי של החברה. באותה תקופה חברת החשמל לקחה החלטות שמעלות סימני שאלה לגבי טיב התנהלותה, כמו תשלום בסך 4 מיליארד שקלים שניתנו מראש לקבלן שזכה במכרז, על פרויקט הקמה של שתי יחידות ייצור חשמל בגז בחדרה. פרויקט שטרם הושלם. לגבי אותו פרויקט, חברת החשמל מדווחת שעלות הפרויקט היא 4 מיליארד ש"ח, אבל מפרטת רק על מחצית מהסכום – מה לגבי 2 מיליארד השקלים הנוספים?
לעיתים נדמה כי חברת החשמל מתנהלת כמו חברה פרטית ולא חברה ממשלתית שאמורה להיטיב עם תועלת המשק. כסף רב שנכנס לחברה (ממכירת אג"ח ומכירת תחנות כוח) אינו מגולם במחיר לצרכן ובמקרים רבים ניתן לראותה מתנגחת ברגולטור האחראי – רשות החשמל. עם זאת, לרשות החשמל ולרשות החברות הממשלתיות כלים חקיקתיים המסמיכים אותן לקבל מידע שיאפשר להן לפקח באופן אופטימלי על חברת החשמל. הכלים הללו מאפשרים להן לוודא כי ההחלטות המתקבלות בדירקטוריון מתקבלות משיקולים שאינם מציבים את טובת הציבור בניגוד עניינים, וכי חברת החשמל אינה מגלגלת תוצאות של מנהל תאגידי לא תקין לתעריף החשמל.
***
בפגישות שקיימנו עם שתי הרשויות הבהרנו כי יש צורך בהגברת השקיפות והבקרה על החברות במשק החשמל, בראשן חברת החשמל, ודנו בצורך להגביר תחרות בשוק החשמל והגז, זאת כדי להוזיל את התעריף שמשלם הציבור.
אנחנו נמשיך להיאבק למען פיקוח ציבורי שהוכיח את עצמו ככלי הטוב ביותר למנהל תאגידי תקין ולצמצום מרחב התמרון של החברות.
גם אתם מרגישים חנוקים מעליית מחירי החשמל? הצטרפו אלינו וחזקו את הלובי הציבורי
דילוג לתוכן