לובי 99 חושפים את כי״ל האמיתית : שקר התמלוגים, טיוחי הזיהומים הסביבתיים ועוד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
מנכ"ל כי"ל הגיע לדיון בכנסת במטרה לשנות את התדמית הגרועה שיש לחברה, ולשכנע אותם שאין עוד חברה שתורמת למשק הישראלי כמו כי"ל: כלכלית, חברתית ואפילו, תחזיקו חזק, סביבתית. התזמון הוא כמובן לא מקרי. סיבוב הדאווין הזה בכנסת הוא ניסיון ציני לגרום לחברי הכנסת לאפשר לחברה לזכות בהמשך הזכיון על ים המלח – עוד כמה עשורים שבהם תוכל לשתות לנו את ים המלח, לסחוט ולנצל את משאב הטבע ששייכים לכולנו, תוך גרימת נזקים בלתי הפיכים לטבע ולסביבה, בזמן שהיא גורפת רווחי עתק, ולא משלמת למדינה את התמלוגים כפי שסוכמו. אנחנו היינו שם עם עובדות ונתונים שמערערים את הסיפור היפה שכי"ל ניסתה למכור.
**
ועדת כנסת מלאה, כולם ישובים, מתבוננים בקשב רב במצגת מרשימה שכי"ל הציגה לחברי הועדה. כל מיני מספרים מפוצצים, ערכים חשובים וסיסמאות ריקות מתוכן. כך למשל, בלי שום בושה, הציגה את עצמה כי"ל כחברה המחויבת לשמירה על הסביבה וערכי קיימות. היא כמובן שכחה לציין את הזיהומים הקשים והחמורים שגרמה בלפחות 5 נחלים שונים בסביבת ים המלח, שחלקם טרם טופלו; את אי העמידה בהסכם קציר המלח ואת העובדה שבימים אלו ממש היא מקדמת פרויקט להטמנת מלח שהמשרד להגנת הסביבה מתנגד אליו נחרצות; ועוד ועוד. אנחנו דאגנו לספר את הפרטים שהיא שכחה לציין.
נרטיב נוסף שהיא ניסתה להשחיל הוא תרומתה האדירה לכלכלת המדינה ולקופה הציבורית, כי"ל טענה ש50% מהרווחים שלה מגיעים למדינה. אבל גם זה לא כל-כך עבד לה, כשתוך כדי שהיא מציגה את המספרים היפים, היא נשאלה, על ידי ח"כ גלעד קריב, איך בדיוק הגיעה אליהם. וככה נאלצו מנכל כי"ל ורשות המיסים לחשוף את הנתון האמיתי, שכבר שנים אנחנו מנסים להשיג – לגבי מה חלקה של המדינה, או מה בעצם מקבל הציבור, מהשימוש שעושה כי"ל במשאב הנדיר של ים המלח? התשובה היא 36% בלבד. הנתון הזה מוכיח שהחששות שלנו בלובי היו מוצדקים. לא רק שהוא נמוך משמעותית ממה שניסה מנכ"ל כי"ל להציג, מדובר באחוז נמוך בהרבה ממה שכי"ל אמורה להעביר למדינה – בין 46%-55% מרווחיה, על פי החלטות ועדת שישנסקי שעסקה בנושא.
בניסיון לנפח את הנתון הזה ולמתוח אותו ל50% הכניסה כי"ל לחישובים שלה כל מיני חישובים שלא קשורים בשום צורה ל"חלקה של המדינה" (כמו למשל דמי חכירה, מיסים לעובדים, ביטוח לאומי, כפי שכל עסק נדרש לשלם). אבל אנחנו, שחוקרים את הנושא הזה כבר תקופה ארוכה וערכנו מחקר עצמאי ומקיף בנושא, הצלחנו להוציא מהם את הנתון האמיתי ולהראות שמדובר בלא פחות ממצג שווא.
אנחנו לא מסתפקים בהפרכת השקרים של כי"ל בועדה, ופועלים במספר חזיתות כדי לוודא שכי"ל תתן את הדין על ההתנהלות המחפירה שלה. בימים אלו ממש אנו מנהלים שני הליכים משפטיים נגד – בג"ץ על אי תשלום דמי מים, וערעור בבית המשפט העליון על הזיהום בנחל אשלים. אנו פועלים מול משרד הגנת הסביבה ורשות המים כדי שימצו את הדין עם כי"ל על זיהומים שגרמה, ועובדים מול משרד האוצר לקראת אותו סוף הזיכיון של כי"ל בים המלח עליו סיפרנו קודם.
כדי שנוכל להמשיך לעמוד מול כי"ל בכל החזיתות, בכנסת, בממשלה ובבית המשפט, אנחנו צריכים אתכם איתנו – הצטרפו אלינו


דילוג לתוכן