איך פותחים את השוק הישראלי לתחרות?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

איך פותחים את השוק הישראלי לתחרות? בעקשנות והתמדה שמביאות הישגים

בימים קשים כאלו, צריך לציין את הנצחונות הקטנים שמשפיעים על הכיס של כולנו. השבוע אנחנו בלובי 99 מציינים צעדים משמעותיים נוספים אליהם הגענו, אחרי עבודה סיזיפית ועקשנות של שנים. לא נרפה עד שנשלים את המהלכים הדרושים לפתיחת שוק הייבוא לתחרות, ועם כך – ההקלה הכל כך דרושה ביוקר המחיה בישראל.
***
בתחילת 2020, בשיא משבר הקורונה, התחלנו לעבור בין משרדי הממשלה בניסיון לשכנע אותם להעביר כמה פריטים בודדים (כמו חיתולים או סבון כלים) ממסלול הייבוא המחמיר, שבו נדרשים היבואנים בבדיקות מקדמיות יקרות ומסורבלות, למסלול ייבוא מקל – ללא בדיקות ועל סמך תצהיר – כמו שמקובל באירופה. עבדנו בכל הזירות, כשמולנו הלוביסטים של היבואנים הגדולים ומכון התקנים צעקו ״גוועאלד״, והציגו תסריטי אימה שאם נעדכן את הליך הייבוא הקבוע, יהיה פה כאוס מוחלט ונהפוך לפח הזבל של העולם.

אבל לא התייאשנו, המשכנו לחקור, הצגנו עמדות מבוססות נתונים, ופעלנו מול מקבלי ההחלטות. לבסוף, הקמפיין הציבורי צלח ובנובמבר 2021 הועברה בכנסת רפורמה מקיפה בתחום הייבוא, שכללה הקלות בתחומים של מוצרי בית, מזון ארוז, תמרוקים, מוצרי חשמל ביתיים ועוד. הרפורמה נכנסה לתוקף בפעול בהדרגתיות במהלך 2022-2023.

ועדיין, למה אנחנו לא מרגישים הקלה משמעותית בכיס? כי נותרו עוד הרבה חורים, זנבות ועזים ״קטנים״ שהיבואנים הבלעדיים ומכון התקנים הטמיעו ברפורמה, על מנת להמשיך לחסום את פתיחת השוק ולא לאפשר את המסלול המקל שיכניס יבואנים חדשים. אז כעת, עובדים במרץ ובקפדנות לחוקק שיפורים ותיקונים לרפורמה הגדולה.

הצעד הכי משמעותי בתחום עד כה התרחש השבוע, כאשר הצלחנו לעזור למשרד הכלכלה וועדת הכלכלה לעמוד איתן מול הלחצים של מכון התקנים והיבואנים הבלעדיים בנושא נוהל הייבוא. כעת, במקום להגיש את התצהיר הראשוני על עמידה בסטנדרט בטיחותי למכון התקנים או מכון בדיקה פרטית (גופים שיש להם אינטרס כלכלי מובהק למצוא בעיות בתצהיר, על מנת לדרוש בדיקות נוספות שמכניסות כסף לאותם גופים בדיוק) יוגש התצהיר ישירות לנציג המכס והמוצר ישתחרר אוטומטית. כמובן, עדיין יהיה מעקב ובדיקות בשטח על מנת לוודא את בטיחות המוצר – אך הפיקוח יעשה בשווקים, כמו שמקובל באירופה, על מנת לא לעקב ולסרבל את הליך הייבוא.

בנוסף במהלך דיוני הוועדה הצלחנו להכניס תיקון נוסף לפקודת הייבוא אשר יקל על יבואנים מקבילים, כלומר כאלו שמביאים סחורה מספק משנה. אלו לא נהנים מקשר ישיר עם היצרן, ולכן חסרי היכולת להשיג את כלל מסמכי המקור. מעתה, יוכלו לייבא מוצרים שזהים למוצרים שעומדים בסטנדרט הבטיחותי הישראלי, מבלי להיתקע בבדיקות מסורבלות שבפועל חוסמות תחרות ומשמרות מחירים גבוהים.
**
אלו צעדים משמעותיים בדרך להקלה ביוקר המחיה, ואנחנו מברכים את משרד הכלכלה וועדת הכלכלה על העבודה הקשה למען הציבור. אולם, נשארה עוד דרך ארוכה על מנת להוציא את כל הגורמים המסרבלים את הליך הייבוא, ואנחנו בלובי 99, כידוע, לא מתייאשים. נמשיך להילחם למען הסרת חסמי ייבוא ובפתיחת השוק לתחרות. מגיעה לציבור בשורה משמעותית והקלה יוקר המחייה. הצטרפו אלינו עוד היום, כדי לקחת חלק במאבק על העתיד של כולנו

דילוג לתוכן