המשחק הכפול של גופי הפנסיה

בעלי שליטה בחברות ציבוריות, בהן מושקעים כספי הפנסיה שלנו, מבצעים פעמים רבות עסקאות נצלניות כדי להעשיר את עצמם, על חשבון כספי הציבור. לכן החוק נתן לגופי הפנסיה כלים כדי שיוכלו לשמור על האינטרס של הציבור בעסקאות כאלה, אך אקסלנס, מנורה, וכלל החליטו לוותר על הכלים האלה בשמירה על הכסף שלנו, שמושקע בחברת הסלולר פרטנר.

זוכרים את המקרה של חברת 'כנפיים' שרצתה לבצע עסקה שערורייתית עם הבן של בעלת השליטה, תמר מוזס-בורוביץ'? העסקה הזאת לא יצאה לפועל בסופו של דבר כי לפי החוק, היה נדרש לקבל את אישורם של בעלי המניות בחברה שאינם קשורים לגברת מוזס-בורוביץ', כלומר, את אישורם של גופי הפנסיה, ואלו התנגדו לעסקה. כך, נמנעה הפגיעה בכספי החוסכים.

לאחרונה אקסלנס, מנורה וכלל השקיעו את הכספי הפנסיה של הציבור בשותפות שרכשה את השליטה בחברת פרטנר, ובכך קשרו את עצמם ביחסים עם בעלי השליטה בחברה. אותם גופי פנסיה מחזיקים גם במניות פרטנר שאינן חלק מהשליטה. כלומר גופי הפנסיה משחקים משחק כפול – כאשר בעל השליטה בפרטנר ינסה לבצע עסקה שפוגעת בחברה ומעשירה אותו על חשבון הציבור (ורוב הסיכויים שמתישהו זה יקרה), אותם גופי הפנסיה לא יוכלו למנוע זאת, משום שהם "קשורים" לבעל השליטה, והקול שלהם לא נחשב.

אבל לא רק זה – גם בשותפות של אותם גופי הפנסיה עם בעל השליטה בפרטנר, הם ויתרו זכויות ההצבעה שלהם, כלומר – על היכולת שלהם לקבוע דברים, ועל התפקיד הטבעי שלהם כבעלי מניות. וכך קורה שאף אחד מהגופים לא יוכל למנוע מבעלי השליטה בפרטנר לעשות מה שבא להם עם כספי הפנסיה שלנו, כי כולם מעורבים איתם בקשרים שמונעים מהם להתערב. כך הציבור עלול לצאת קירח מכאן ומכאן.

היה לכם מסובך לעקוב? אתם לא לבד. כנראה שגם הרגולטור פספס את סבך הקשרים שנוצר, ולכן טוב שיש לובי ציבורי שעוסק בנושאים שכמעט אף אחד לא מבין בהם. פנינו לממונה על שוק ההון וביקשנו ממנו לוודא שתחת ה"מירוץ" לתשואה כלכלית, גופי הפנסיה לא מוותרים על חובתם לפעול ולהגן על טובת הלקוחות מעסקאות כאלה ולשמור על האינטרס של ציבור החוסכים.

שמרו על כספי הפנסיות שלכם – הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןפנסיה


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן