אז מה קורה עם התביעה שלנו נגד מונופול הגז?

בדיוק לפני שנתיים פנינו לביהמ"ש להגבלים עסקיים נגד יצחק תשובה, נובל אנרג'י ורשות התחרות בנוגע להחלטה של רשות התחרות לאשר את עסקת EMG. במסגרת העסקה, חברות הגז רכשו את הצינור היחיד שמוליך גז בין ישראל למצרים, צינור שבעבר ייצר תחרות והוריד מחירים ולכן הינו התשתית היחידה שיש לה פוטנציאל לתחרות עם מונופול הגז. את הערעור היקר לבית הדין מימנו במימון המונים מלא, ולכן אנו רואים חובה לעדכן אתכם – התורמים, איפה הדברים עומדים. כשזה בפני עצמו הוא מהלך תקדימי – אנחנו הארגון החברתי שהראשון שהגיש אי פעם תביעה כזו.
**
לפני כשלוש שנים, חזרה מצרים לייצא גז לעולם, בעיקר למדינות אירופה, לאחר שמצאה מאגרי גז גדולים. פוטנציאל תחרות מדהים למונופול הגז הישראלי. אלא שבדיוק באותה העת, מונופול הגז שבראשו יצחק תשובה, רכש את צינור הגז היחיד שקיים בין המדינות ובכך למעשה מנע את האפשרות לייבא גז ממצרים במחירים תחרותיים עבורו.

אנחנו פעלנו מול רשות התחרות שאמונה על אישור רכישה שכזה, כדי למנוע את העסקה. לצערנו למרות עבודה יסודית שלנו מול רשות התחרות, כולל ניירות עמדה ורצף פגישות עמה, אישרה רשות התחרות את העסקה. זו הייתה החלטה שגויה בעלת השפעות כבדות על משק הגז בכללותו, שאפשרה להם לנהוג בבריונות, ולאפשר חסימת תחרות שפוגעת ביוקר המחיה במשק הישראלי כולו. לכן החלטנו לפנות לביהמ"ש לערער על ההחלטה.

שנתיים מאוחר יותר, נראה שצדקנו, ובפרט בתקופת הקורונה. מצרים ממשיכה לייצא גז זול, רק שאנחנו לא נהנים ממנו. במשך תקופה ארוכה במהלך הקורונה, לא היה לה למי למכור ולכן מתקני הייצוא שלה – הושבתו. האם יכולנו לנצל זאת בכדי לרכוש מהם גז זול ולייצר תחרות למונופול הגז הישראלי? בהחלט, רק חבל שמי ששולט בתשתית הוא המונופול בו צריך להתחרות.

לצערנו, גלגלי המשפט מתקדמים לאט. לאט מאוד. בשנה הראשונה לתביעה דנו בסוגיות מקדמיות, וכן התעמקנו במסמכי התיק בצוות של כלכלנים ומשפטנים מטעמנו. בשנה האחרונה אנו למעשה בהמתנה ארוכה, מחכים לקיום דיון עצמו, אלא שבשל התחלפות השופט המטפל בתיק לפני כמה חודשים, טרם נקבע מועד לכך. כמובן שאנו עושים כל מאמץ כדי לקדם את התיק. גם לנו קשה לחכות בסבלנות בזמן שמחירי הגז ומחירי החשמל פה גבוהים כל כך, אבל לא נרפה, נמשיך לפעול לקידום תחרות במשק הגז בכל דרך אפשרית וכמובן נמשיך לעדכן.

רוצים לעזור לנו להילחם נגד מונופול הגז על מחירי החשמל שלנו? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3yPJmaG

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן