את מי תשרת הרפורמה ברגולציה: את הציבור או את הטייקונים?

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הקמה של "רשות לאומית לרגולציה" שתפקידה לייעל את הרגולציה בישראל, לוודא שחקיקה חדשה מתבצעת בהליך מבוסס ותקין, ולמנוע חקיקה בעייתית או כזו שצפויה לעלות למשק הרבה מאד כסף. זה נכון שעסקים קטנים, כמו גם האזרח הפשוט, קורסים תחת כללים מכבידים ומסובכים של הבירוקרטיה הממשלתית, אך האם הרפורמה ברגולציה המתוכננת במסגרת חוק ההסדרים, אכן תשרת את העסקים הקטנים והציבור?

לאורך כל החודשים האחרונים פעלנו כדי להבהיר לקובעי המדיניות שצריך להיזהר שלא לייצר רפורמה שתחזק את כוחם של הטייקונים והתאגידים החזקים ממילא, ושתחליש את העסקים הקטנים.
אנחנו חושבים שרפורמה בתחום הרגולציה היא חשובה וחיונית, אבל עשויה גם לפגוע בהגנה על אינטרסים ציבוריים חשובים כמו הגנת הסביבה ובריאות. שלחנו ניירות עמדה, תגובות לתזכיר חוק והצעת חוק, ונפגשנו עם הצוות הממשלתי ועם מוביל הרפורמה סגן השר אביר קארה.

בין היתר, הצפנו את החשש שרשות הרגולציה עשויה להפוך ל"רגולטור שבוי" שיהווה כלי בידי הטייקונים – לקידום האינטרסים שלהם. לכן דרשנו תיקונים משמעותיים ברפורמה כך שכל פגישה, רשמית ובלתי רשמית, במשרד הממשלתי או במשרד מפנק של טייקון צריכה להיות שקופה לחלוטין לציבור ומדווחת בזמן אמת. כמו כן, הבענו חשש ממתן כוח מופרז וריכוזי בידי גורם אחד ולכן דרשנו לצמצם משמעותית את היכולת של הגוף החדש שיוקם לבטל רגולציה חדשה ולהגביל את הביטול של רגולציות ישנות.

שמחים שחלק מהערותינו התקבלו כבר בשלב הזה, ועל השאר נמשיך להאבק בהמשך הדרך – בדיונים בוועדת החוקה בכנסת.

חשוב לכם שהממשלה תיטיב עם העסקים הקטנים והציבור הרחב ולא עם המונופולים והטייקונים? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3DZFHuG

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן