הרגולטור ממתין ליצחק תשובה במקום לבחון את העסקה עם האמירויות

בימים אלו מתגבשת עסקה למכירת השליטה של תשובה במאגר הגז תמר לידי חברה בבעלות ממשלת איחוד האמירויות. כדי לוודא שהאינטרס הציבורי נשמר, אנחנו דורשים מהגורם הממשלתי שמאשר את ההעסקה – הממונה על הנפט, להתחיל לבחון אותה באופן מיידי וייזום, ולא לחכות עד שיצחק תשובה יקבע עובדות בשטח שיהיה מאוחר מדיי לשנותן.

מכירת בעלות על מאגרי גז לידיי חברה ממשלתית זרה היא לא דבר של מה בכך. בכל המדינות המפותחות עסקה כזו חייבת לעבור בחינה יסודית על ידי הגורמים הרלוונטיים שבוחנים היבטים כלכליים, ביטחוניים, דיפלומטיים ועוד, ורק לאחר מכן מחליטים אם לאשר או לקבוע תנאים לאישור, ולעיתים אף לאסור אותה.

בישראל ישנו ממונה מטעם הממשלה שלו הסמכות לבחון עסקה כזו ולהחליט אם, ובאילו תנאים לאשר אותה. אלא שלא ניתן יהיה לקבל החלטה מקצועית, מבלי לעסוק בזה בצורה יסודית באמצעות ועדה מקצועית לנושא, מבעוד מועד. האפשרות לשנות הסכם בשלבים סופיים, או לאחר החתימה, היא כמעט בלתי אפשרית עוד יותר כשההסכם הזה נחתם עם ממשלה זרה שרק לאחרונה כוננו איתה יחסים דיפלומטיים. באופן הזה יהיה ליצחק תשובה קל הרבה יותר להציב את ההסכם כעובדה כמעט מוגמרת.

לפני כחודשיים פנינו לממונה שיבחן את העסקה, בתשובה ענה לנו שיבחן את העסקה רק כשתגיע לאישורו. אלא שאז זה עלול להיות מאוחר מידי. לכן אנחנו דורשים שהממונה יהיה אקטיבי ויזום בדיקה, כדי להבטיח שלא יהפוך לחותמת גומי ויאשר, בחוסר ברירה, עסקה שכבר נסגרה, ושעלולה לפגוע באינטרסים חיוניים של המדינה.

חשוב להגיד, אנחנו לא מתנגדים לעסקה, אבל כן מתנגדים לכך שעסקה כזו תאושר מבלי שתבחן לעומק על מנת לוודא שהיא לא מסכנת אותנו, או תגביל את הרגולטורים בעתיד ליזום שינויים במשק הגז לטובת הציבור. לכן, פנינו שוב לממונה על הנפט בדרישה שלא יתנער מאחריות זו ושיתחיל מיד בהליך הבחינה של העסקה ויפנה לוועדה המייעצת בהקדם האפשרי

רוצים להגן על האינטרסים של ישראל בגז הטבעי? הצטרפו אלינו https://bityl.co/8AUk

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן