האם המאגר שמספק גז לחברת חשמל יכול להיות מוחזק בידי איחוד האמירויות?

מכירת חלקו של הטייקון יצחק תשובה במאגר הגז תמר לחברת מובאדלה, שבבעלות ממשלת איחוד האמירויות, נמצאת בכותרות בשבועיים האחרונים. מה מטריד? שמשרד האנרגיה מנסה ליצור מצב שהוא הגורם הבלעדי באישור העסקה מבלי להתייעץ או להתחשב בשיקולים תחרותיים, סביבתיים או ביטחוניים. לכן פנינו בדחיפות ליועץ המשפטי לממשלה ודרשנו הצבת תנאים שיגנו על האינטרס הציבורי בעסקה.

העברה של 20% מהשליטה בתשתית חיונית לידי ממשלה זרה שעד לאחרונה הוגדרה כמדינת אויב, זה לא דבר של מה בכך. מדובר בעסקה שעלולות להיות לה השפעות מרחיקות לכת על הכלכלה והביטחון של ישראל. מה שמטריד אותנו כמי שנאבקים להורדת מחיר הגז ותשלום המיסים על ידי חברות הגז, הוא שלא ברור מה יהיה כוחם של הרגולטורים באכיפת הדין מול ממשלה זרה, וכמה זה יעלה לנו, האזרחים, כששיקולים מדיניים ביטחוניים ימנעו אולי רפורמות נדרשות בתחום התחרות או הגנת הסביבה.

העסקה מעוררת שאלות וחששות בתחומי התחרות, המיסוי, הסביבה וכמובן הבטחון. זו בדיוק הסיבה שציפינו שטרם אישור העסקה ייערכו דיונים מעמיקים בין כלל הגורמים הרלוונטיים. אלא שגילינו לתדהמתנו שזה רחוק מלהיות המצב. כך למשל גורמי בטחון בכירים שמעו על העסקה פעם ראשונה בעיתון. בעצם, כל שנדרש לאישור העסקה הוא אישור משרד האנרגיה, שלפי דיווחי העיתונות אינו רחוק מלהתקבל.

בעקבות המחדל הזה פנינו בפנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה ודרשנו את כינוסה של הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות – שהוקמה בדיוק לצורך דיון בעסקאות כאלו. עוד דרשנו מהיועמ"ש שטרם אישור העסקה יציבו תנאים שיבטיחו את ההגנה על האינטרסים של הציבור ועל התנהלותו התקינה של שוק גז תחרותי בישראל.

נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ולפעול שעסקה כזו לא תאושר בחטף ומבלי להתייחס לאינטרס הציבורי.

רוצים לעזור לנו לעמוד מול מונופול הגז ולהוריד מחירים? הצטרפו עוד היום ללובי הציבורי https://bityl.co/6iAc

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן