בימים הקרובים יעלו בעמוד מספר פוסטים שירחיבו את הידע שלכם על תחום הגז.

בימים הקרובים יעלו בעמוד מספר פוסטים שירחיבו את הידע שלכם על תחום הגז. למי שפספס, אתמול עלה הסבר על מונחי בסיס והפעם ממשיכים עם חלק 2 של הסדרה – חוזי הגז:

? חוזי גז בישראל:
מחירי הגז בישראל נקבעים בחוזים ארוכי טווח. לאחר תגלית גז, הפיתוח הוא השלב היקר ביותר – וכל זאת לפני שמתחילים למכור. לכן, ספקי גז חותמים על חוזים ארוכים עם טווח מחירים קבוע מראש, שמאפשרים להם להשקיע מיליארדים בפיתוח המאגרים וצינורות הגז, על בסיס הכנסה צפויה מהשלמת חוזי מכירת גז. כך למשל, מאגר תמר השקיע כ-3$ מיליארד על בסיס "חוזה עוגן" עם חברת החשמל לתקופה של 15 שנה. נציין כי בפועל "תמר" החזירה את ההשקעה תוך 4 שנים.
➖ מדוע החוזה הזה של חברת החשמל ידוע לשמצה? חוזה מאגר תמר-חברת החשמל מ-2012, נחתם בתנאי לחץ מאוד גדולים לאור משבר האנרגיה שהמדינה חוותה והתוצאות בהתאם. החוזה הזה התחיל ממחיר בסיס גבוה יחסית ($5.042), ונבחר לו מנגנון הצמדה מאוד חריג בשוק הגז – הצמדה למדד המחירים האמריקאי CPI(עוד על מנגנוני הצמדה בהמשך). משמע, בשנה האחרונה המחיר עמד על כ-$6.35. בחוזה יש נק' זמן בה ניתן להוריד את המחיר עד 25% מה שיביא למחיר של כ-$4.75, אבל ייתכן שזה יגיע תוך סנדול חברת החשמל למאגר תמר לתקופה ארוכה יותר.
➖ חוזה נוסף נחתם ב-2019 בין חברת החשמל ומאגר לוויתן לרכישת גז בהיקף של בין אפס ל-2 מיליארד מ"ק בשנה (0-40% מהביקוש השנתי שלה) במחיר של $4.79. זהו חוזה לתקופה מוגבלת עד סוף 2021, מכיוון שבהמשך יצטרף לשוק גם מאגר כריש-תנין, וצפויה ירידת מחירים מסוימת.
➖ מלבד זאת, חברת החשמל רוכשת חלק קטן מהגז שלה (5%-8%) בצורה נוזלית LNG בשוק העולמי.

? מנגנוני הצמדה בחוזים ארוכי טווח:
➖ החוזים שנחתמים קובעים מחיר בסיס, וכן מנגנוני הצמדה שונים. המקובל בעולם הוא להצמיד למדדי אנרגיה, כגון מחיר הנפט; בעשור האחרון המגמה היא להצמיד למחירים בשווקי גז כגון Henry Hub בארה"ב או TTF בהולנד. ההצמדה למדדי אנרגיה גורמת לכך שאף צד לא "נדפק" עם חוזה ארוך טווח גרוע, וגם פוחת הלחץ לשבור חוזה אם לדוגמא מחירי אנרגיה קורסים.
➖ מקובל בחוזים אלו לאמץ שיטת Take or Pay, שמגדירה היקף מינימום ומקסימום לחוזה.
החוזה של חברת החשמל לעומת זאת הצמיד את המחיר למדד המחירים האמריקאי CPI, מדד שאין לו למעשה קשר למחירי האנרגיה, והוא עולה באופן קבוע. לכן בעוד כלל מחירי האנרגיה בעולם ירדו, בישראל בפועל המחיר עלה באופן הדרגתי מ-2013 ועד היום (כפי שניתן לראות בגרף בתמונה).

? מחירי SPOT:
המחיר בשווקי הגז (כגון Henry Hub ו-TTF) מכונה מחיר SPOT, ומהווה הבנצ'מארק (נקודת ייחוס) עבור חוזים קצרי טווח, דוגמת רכישת גז נוזלי.

? נמשיך בערב עם החלק השלישי בסדרה – מה אומרים המספרים והאם יש תחרות?

רוצים לעזור לנו להוריד את מחיר הגז? הצטרפו ללובי של הציבור https://bityl.co/64Y5

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן