חייבים לעצור את המתנה לעידן עופר על חשבון הציבור

הממשלה רוצה לתת לעידן עופר מתנה : אנחנו נהיה שם לעצור את זה
כימיקלים לישראל (כי״ל), שבבעלות הטייקון עידן עופר, היא אחת החברות החזקות במשק. לצד הזיכיון שיש לה על ים המלח, היא מחזיקה גם בזיכיון במכרות הפוספטים בנגב. מדובר במשאבי טבע ששייכים לציבור אבל החברה הפרטית כי"ל מרוויחה מהם מיליארדי שקלים בכל שנה.
בשבועות האחרונים נודע לנו כי משרד האנרגיה מקדם החלטה להאריך את תקופת הזיכיון של כי״ל על מכרות הפוספטים, ללא מכרז וללא שום תמורה. פנינו לשר האנרגיה ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לעצור את ההחלטה השערורייתית הזו, והשבוע פורסמה כתבת תחקיר עם פרטי הפנייה שלנו בחדשות כאן 11. צפו בסמנכ"לית הלובי מרב דוד.
**
כי"ל מחזיקה בזיכיון על מכרות הפוספטים, שמשמשים כחומר גלם לתעשיית הדשנים והמזון, ומעובדים במפעלי הפוספטים ששייכים גם כן לחברה. הזיכיון שקיבלה החברה על המכרות מסתיים השנה, אבל ההסכם שמאפשר לה שליטה במפעלים יסתיים רק ב-2024. משום מה, המדינה חשבה שזה הגיוני להאריך בשלוש שנים את הזיכיון על המכרות ולצאת למכרז על תעשיית הפוספטים כולה (מפעלים+מכרות) ב-2024. הבעיה שהמשמעות של ההארכה הזו היא שכי״ל תקבל מתנה ששווה הרבה מאוד כסף .
הסיפור הזה חמור לא רק בגלל שהמדינה מוכנה לתת כאן הטבה לחברת ענק ללא שום תמורה. מכרות הפוספטים והמפעלים יצרו נזק אדיר לסביבה, והמשרד להגנת הסביבה מעריך שהשיקום שלו יעלה מאות מיליוני שקלים. למרות זאת, בזיכיון המחודש אין הסכמה על סעיף שמטיל על כי״ל לשלם על שיקום כל הנזק הסביבתי שיצרה.
פנינו לפני מספר שבועות לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, בדרישה לקיים מכרז על הזיכיון במכרות הפוספטים. אם המדינה מעדיפה בכל זאת להוציא למכרז את כלל הנכסים של תעשיית הפוספטים בעוד שלוש שנים – המינימום שאפשר לעשות זה לדרוש מכי"ל תמורה ראויה על הארכת הזיכיון, שכוללת גם את העלאת התמלוגים שהיא משלמת על אוצר הטבע הזה.
בקרוב תגיע ההכרעה לוועדת הכספים של הכנסת. אנחנו נהיה שם כדי לדרוש שאזרחי ישראל יקבלו את חלקם באוצרות הטבע של ישראל ושכי"ל תמלא את החובות שלה בשיקום הנזק הסביבתי.
רוצים לסייע לנו לשמור על אוצרות הטבע של ישראל? הצטרפו עכשיו ללובי https://bit.ly/2MU8s68

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן