איך בעולם נלחמים בצריכת הסוכר

אנחנו שמנים יותר וחולים יותר: מאז שנות השמונים תועדה עלייה עקבית בנתוני ההשמנה והתחלואה הנלווית אליה, ברוב המדינות המפותחות (לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי). לכן כ-40 מדינות ברחבי העולם החליטו בשנים האחרונות להילחם באופן בלתי מתפשר בתופעה ההרסנית של צריכה מסיבית של סוכר, שהיא הגורם המרכזי לעלייה בנתוני ההשמנה. אנו מציעים להצטרף לגל הזה כדי לדאוג לבריאות של כולנו.
הרעיון פשוט, אנו מבקשים לקבוע מס קבוע על כל ליטר של שתייה מתוקה שאינו מים, חלב, משקאות חריפים או משקאות רפואיים כמו מזון תינוקות, ומס מוגדל על שתייה עם כמויות מזיקות במיוחד של סוכר, כזו שנושאת את המדבקה האדומה. ולא פחות חשוב: אנו מציעים להשקיע את כלל ההכנסות מהמס החדש בקרן ייעודית שתקדם חינוך תזונתי ורפואה מונעת.
הרעיון הזה מבוסס על מדינות הצליחו במאבק הזה, ועל מחקרים שבוצעו בעקבות ההצלחות האלה בשנים האחרונות :
* פורטוגל: מדינה בה כ-50% מהמבוגרים ו-30% מהילדים סובלים מעודף משקל, החליטה להטיל מס מזערי על משקאות מסוכרים. תוך שנתיים צריכת משקאות ממותקים ירדה ב7% והובילה ליוזמות של חברות מזון רבות לשנות את הרכיבים במוצרים. ההצלחה הזו שכנעה את הממשלה להטיל מס מדורג על כלל המשקאות הקלים.
* ברקלי, קליפורניה: העיר החליטה להטיל מס על כל משקה שאינו סודה, מים, מיצים טבעיים, ומשקאות רפואיים. המס הביא לירידה של כמעט 10% בצריכת השתייה הקלה באוכלוסייה הכללית, ושל כ-20% בקרב אוכלוסיות חלשות.
* הונגריה: פה חשבו בגדול והטילו מס על משקאות מסוכרים יחד עם עוד מספר מאכלים מזיקים כדי למגר את תופעת ההשמנה במדינה, ממנה סובלת מעל למחצית מהאוכלוסייה הבוגרת. סקר מקיף של המדינה, כעבור 3 שנים מכניסת המס, הציג כי כ-30% מהצרכנים הפחיתו את צריכת המזון המזיק בעקבות המס, ועברו לתחליפים בריאים יותר. התוצאות הדרמטיות ביותר היו בתחום של המשקאות, שם כ-60% מהצרכנים פשוט עברו לשתות מים.
אלו דוגמאות בודדות לתהליכים שמרחשים בעולם ושאפשר וצריך ללמוד מהם. ברור לנו שלהציע מס זה לא צעד פופולרי וגם שחברות מזון כמו קוקה-קולה, שמרוויחות מיליארדים משתייה מתוקה, יעשו הכול בכדי לטרפד אותו, אך אנו בעיצומה של מלחמה על החוסן הבריאותי של החברה הישראלית. דווקא בתקופת הקורונה, וירוס מסוכן במיוחד עבור חולי סכרת ומחלות לב, יש למס שכזה פוטנציאל להשפיע באופן דרמטי על בריאות הציבור.
רוצים לעזור במאבק למען בריאות הציבור? הצטרפו עכשיו ללובי 99: https://bit.ly/3ljLGAf

לקריאת נייר עמדה בנושא >>> https://bit.ly/3o20zIU

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן