איך (שוב) מנסים תשובה ומונופול הגז לשמור על מחירי הגז והחשמל יקרים להחריד?

*
מתווה הגז שגובש על ידי הממשלה ב-2015 נתן לחברות הגז, פטורים והטבות רבות: אישרו להם את החוזה מול חברת החשמל, שהפך את ישראל למדינה מפיקת הגז שמשלמת את המחיר הגבוה ביותר בעולם על גז; ויתרו להם על החובה להקים צינור שני ממאגר "תמר" – מה שהשאיר את ישראל תלויה בצינור בודד; ובעיקר – נתנו להם פטורים מחוקי התחרות ואפשרו ל'דלק' של יצחק תשובה ו'נובל אנרג'י' האמריקאית להיות מונופול בתחום הגז ולהחזיק בשני מאגרי הגז הגדולים – תמר ולוויתן.
אלא שהפטורים שניתנו על ידי הממשלה – ניתנו בתנאים. חברות הגז קיבלו הטבות מרחיקות לכת, וסך הכול היו צריכות לעמוד בכמה תנאים פשוטים. אחד מהם הוא שאסור לנובל אנרג'י – שמחזיקה באחוזים ניכרים כאמור בשני המאגרים – להטיל וטו על עסקאות של כל מאגר בפני עצמו (כי היא יכולה להיות בניגוד עניינים).
אלא שזה בדיוק מה שקרה בשנה האחרונה. השותפות האחרות במאגר תמר, ישראמקו ותמר פטרוליום, רצו לחתום על חוזה מול חברת החשמל למכור גז במחיר נמוך בהרבה מהנוכחי, סביב 4$ ליחידת חום. אבל נובל אנרג'י ודלק, ששולטות גם בלוויתן, הטילו וטו על חוזה במחיר "נמוך" כזה – ובמקום זאת חתמו עם חברת החשמל חוזה עם מחיר גבוה יותר מהמאגר השני שבשליטתן – לוויתן.
המצב האבסורדי הזה, שמפר על פניו את התנאים של מתווה הגז, הוביל את חברות הגז למלחמה פנימית, כאשר ישראמקו ותמר פטרוליום דורשות מהממונה על התחרות להתערב ולאפשר להן לחתום על חוזים במחיר הנמוך יותר.
אנחנו חושבים שזו חוצפה לקבל מהממשלה הטבות מרחיקות לכת – ואז פשוט לעשות מהן צחוק, כפי שעושות חברות הגז. בסיפור הזה מעורבים לוביסטים והמון כסף מכל הצדדים. כל החברות מנסות להרוויח כמה שיותר וכמובן שעל חשבון הציבור. את התנאים במתווה צריך לאכוף, ויש להכריז עכשיו – חברות הגז הפרו את התנאים ולכן ההטבות – דינן להתבטל.
אנחנו לא מתכוונים לתת לחברות הגז להמשיך לעשוק את הציבור ולצפצף על החוק. נמשיך להאבק בהן למען הורדת מחירי הגז ומחירי החשמל והגדלת רווחי הציבור במשאב טבע ששייך לכולנו – הצטרפו אלינו במאבק הזה: https://bit.ly/2Sip3ks

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן