86 מיליארד ש״ח מכספי הפנסיה שלנו ניתנים כהלוואות לתשובה, שרי אריסון ומשפחת עופר

היום פורסם מחקר שערכנו, שחושף את הסכום האסטרונומי שגופי הפנסיה משקיעים באפיק של ״הלוואות פרטיות״, ללא שום שקיפות. מי מקבל את הכסף הזה? שרי אריסון, משפחת עופר, תשובה, עזריאלי ואפילו חברות בקריסה. פנינו לרגולטור כדי להבהיר שחייבים לחשוף את מי שמקבל את ההלוואות הללו כדי להגן על כספי הפנסיה שלנו.
על פניו, העובדה שגופי הפנסיה נותנים אשראי למגזר העסקי היא מבורכת. כך החוסכים לפנסיה יכולים להשיג תשואה גבוהה יותר וגם גופי הפנסיה יוצרים תחרות מול הבנקים. אבל כשכספי הציבור מנוהלים ללא שקיפות יש פוטנציאל להכנסת שיקולים זרים, לנקיטת צעדים מתוך ניגוד עניינים ואף למקרי קיצון של שחיתות.
לפני מספר שנים הרגולטור החליט לפטור את גופי הפנסיה מלגלות למי הם נותנים הלוואות, אבל אז היקף התופעה הזו היה זניח. היום ההלוואות הללו מגיעות כבר לכ-86 מיליארד ש״ח והסכום גדל בקצב מהיר. המשמעות היא שכספי הפנסיות שלנו מחולקים במחשכים בצורת הלוואות למימון תאגידים, פרויקטים וטייקונים – ללא כל שקיפות או ביקורת ציבורית.
מאחר וגופי הפנסיה לא מחויבים לגלות לאילו גופים הם בחרו להלוות את כספי החסכונות, אנו לא יכולים לדעת האם ההלוואה ניתנה לחברה שביצעה הסדר חוב או לטייקון שלקח עוד הלוואות רבות, האם ההלוואה יוצרת ניגוד עניינים עם השקעה אחרת של גוף הפנסיה ועוד. כל הביקורת הזאת נחסכת מגופי הפנסיה בגלל הפטור מגילוי.
המחקר שערכנו ממחיש את הבעיה. גופי הפנסיה הלוו מיליוני שקלים לחברת יורוקום נדל"ן של שאול אלוביץ׳, שנכנסה לפני שנתיים להליך פירוק. כלומר הטייקון הבא שפושט רגל יכול לגרום להפסד לכספי הפנסיה שלנו, רק שלא בהכרח נדע על זה כי אין שקיפות.
יחד עם שותפינו מ״צדק פיננסי״, פנינו לממונה על שוק ההון והביטוח, שמפקח על גופי הפנסיה, כדי שיחייב אותם לפרסם את שמות החברות שקיבלו הלוואות מכספי החסכונות שלנו. היום, בשיתוף פעולה עם פרויקט 'פנסיה פתוחה', הצלחנו לחשוף חלק משמות הלווים במחשכים, והתזמון יצא מעולה כי מחר ניפגש עם הממונה על שוק ההון והביטוח ובכוונתנו להעלות את הנושא.
רוצים לעזור לנו לשמור על כספי הפנסיה שלכם מול הטייקונים? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי: https://bit.ly/3e4Cf5y

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן