מי בולם את נתיבי התחבורה הציבורית?

בסגר הקורונה הראשון בחודש אפריל, עשתה הממשלה ניסיון לזרז פרויקטים מרכזיים בתחום התחבורה הציבורית, כדי לנצל את הזמן בו הכבישים ריקים. אך כעת בסגר השני, לא רק שהזמן הזה מבוזבז ומקבלי ההחלטות אינם דוחפים את קידום תשתית התחבורה, גם אין תוכניות פיתוח שקיבלו אישור ותקציב.
כשהקורונה תסתיים ככל הנראה הפקקים יחזרו. נחזור גם לדבר על זיהום אוויר וסביר שגם על מובטלים מהפריפריה שיחפשו עבודה באזור המרכז. תשתית תחבורה ציבורית יעילה תהיה אז חשובה לא פחות מבעבר וכנראה שאפילו יותר. כדי להפוך את התחבורה הציבורית לרלוונטית בשנים הקרובות – חייבים להשקיע בנתיבי העדפה – נתיבי תחבורה ציבורית בהם אוטובוסים ורכבות קלות יוכלו לנסוע מבלי להיתקע בפקקים. מטרת הנתיבים האלה היא לקצר את זמן הנסיעה ביחס לרכב פרטי, ולגרום לנהגי הרכב הפרטי לצאת מהפקקים ולעבור לתחבורה הציבורית.
אך נכון לעכשיו הפרויקטים האלה נדחקים אחורה. במסגרת אישור התקציב ההמשכי של 2020 לא אושרו פרויקטים חדשים של נתיבי תחבורה ציבורית, אלא רק הרחבה של עוד ועוד כבישים (שככל שמספר המכוניות גדל יהפכו לעוד ועוד פקקים). גם בתקציב של 2021 שמגובש כעת על ידי משרד האוצר, קיים חשש שפרויקטים אלה לא יאושרו, ולא תינתן עדיפות לנתיבי תחבורה הציבורית בתקציב הפיתוח של משרד התחבורה.
לפני שמונה חודשים פנינו למשרד התחבורה יחד עם ארגון "15 דקות" והצגנו להם מפת נת"צים נדרשים ודחופים בכל רחבי הארץ, שהתבססה על נתונים שאספנו מהשטח. המשרד התחייב בפנינו בכתב לקדם נתיבי תחבורה ציבורית (וקארפול) על נתיבים קיימים. זהו הפתרון הכי פשוט לביצוע, זול ומהיר. התוכנית של הנתיבים המתוכננים האלה כבר הוכנה על ידי משרד התחבורה, אך היא נגנזה ולא יצאה לפועל.
כבר כעת ברור כי ישנם פרויקטים קריטיים לתחבורה הציבורית במרכז ובפריפריה שייתקעו ולא יתוקצבו ב-2021. למשל הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת, נתיב תחבורה ציבורית בכביש 65, ונת"צים על כביש מספר 1 בין ירושלים לתל אביב ועל כביש 4 מאשקלון. סימן שאלה עומד גם על שלב ב' של פרויקט נתיבי התחבורה הציבורית בערי גוש דן "מהיר לעיר" ועל תכנית ארצית להקמת מסופי אוטובוסים.
התחבורה הציבורית לא הולכת לשום מקום ואנחנו נהיה שם ונאבק שהנושא ייכנסו לתקציב של 2021 ושמשרד התחבורה יקדם נתיבי תחבורה ציבורית על חשבון נתיבים קיימים.
רוצים לסייע לנו להפעיל לחץ על פיתוח התחבורה הציבורית? הצטרפו עכשיו ללובי 99 https://bityl.co/3l7Z

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן