לאן נעלמו מאות מיליארדים שהובטחו לציבור?

אתמול התקיימה הישיבה הראשונה של הוועדה לפיקוח על "קרן העושר" – הקרן שהובטח שתצבור מאות מיליארדי שקלים הכנסות ממיסים על מאגרי הגז. בישיבה חברי הכנסת התחילו לדון בשאלה כיצד יחולקו המיליארדים שבקרן, אבל בפועל לא נכנס אל הקרן אפילו שקל אחד ממאגרי הגז תמר ולוויתן.
לפי תחזיות הממשלה, כבר בשנת 2018 היו אמורים להצטבר ב״קרן העושר" מיליארדי שקלים. אבל מאז עברו כמעט שלוש שנים שבהן עדיין לא נכנס שקל לקרן, והכסף אמור להתחיל להיכנס אליה רק בשנה הבאה. שר האנרגיה יובל שטייניץ שהשתתף בישיבה, התנער מהתחזיות והבהיר "לא אני אמרתי את זה".
אנחנו הנחנו לפני חברי הוועדה ניתוח כלכלי שמראה שחלקה של המדינה ברווחים של חברות הגז מגיע לפחות מ-,30% למרות שבעבר הובטח שחלקה של המדינה יגיע ליותר מ-50%. על פי הניתוח שלנו, שמבוסס על הדוחות של חברות הגז, ההבטחות שלקרן יועברו מאות מיליארדים לא יתממשו, ובעשור הקרוב יועברו אליה כ-10 מיליארד שקלים בלבד.
הניתוח הראה שהדוחות של חברות הגז מציגים תמונה לא ריאלית. חברות הגז מציגות הערכות ״מנופחות״ של הכספים שאמורים להיכנס לקופת המדינה, שמבוססות על יעדים לא סבירים של מכירות. לכן גם המס שחברות הגז מדווחות שהן ישלמו הוא ״מנופח״.
חוץ מהיקף המס, בעיה נוספת שהצפנו היא היעדר שקיפות – חברות הגז ורשות המסים מסתירים כמה מס נכנס. אי אפשר להתייחס למס על אוצרות טבע ששייכים לציבור כמו למס על כל חברה רגילה, וחייבים לשקף לציבור מה קורה עם אוצרות הטבע שלו.
על חברי הוועדה לדון קודם כל בשאלה כמה כסף ייכנס באמת לקופת הקרן ולהבטיח שקיפות, ורק לאחר מכן לדון במה שייעשה בו.
במידה והמצב הקיים כיום ימשיך – הציבור לא ייהנה מרווחי הגז גם בעשור הקרוב, ורוב מוחלט של הרווחים הללו יישארו בקופה של חברות הגז. יש צורך בשינוי החוק כדי להגדיל את חלקו של הציבור בהכנסות ממאגרי הגז.
רוצים לסייע לנו להחזיר את אוצרות הטבע לציבור? הצטרפו עכשיו ללובי 99: https://bit.ly/99kerenosher1720

השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים (יצירות שבעל הזכות בהן אינו ידוע או לא אותר).

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן