מדינה של פראיירים: מאגרי גז עצומים, ועדין משלמים את מחירי הגז הגבוהים בעולם

אחד האבסורדים המטורפים והגורמים המשמעותיים ליוקר המחיה בישראל הוא שלמרות שאנחנו מדינה מפיקת גז, אנחנו משלמים 6.4$ ליחידת גז, כשהמחיר במדינות אחרות כמו ארה"ב, אירופה ומצרים עומד על 2$-3$ ליחידת גז. אלה לא מספרים באוויר, הם משולמים מהכיס שלנו גם דרך חשבון החשמל שאנחנו משלמים וגם בגובה יוקר המחיה במשק כולו שמשלם מחיר מופקע על החשמל.
השבוע פורסם כי אחרי שרשות התחרות הציבה אולטימטום למונופול הגז, הוא הסכים "לעשות הנחה" ולהוריד את המחיר ל-4.3$ ליחידת גז. נחמד, אבל יש עוד הרבה לאן לרדת כדי להגיע למחיר הממוצע בעולם היום.
אז על מה מדובר בדיוק?
לפני יותר משנה מאגרי הגז לוויתן ותמר, שניהם בבעלות הטייקון יצחק תשובה, תיאמו מחירים והגישו הצעת מחיר זהה במכרז של חברת החשמל לקניית גז.
אבל אז העניינים התחילו להסתבך – שותפו של תשובה במאגר תמר, איש העסקים קובי מימון, הבין שהוא הפסיד הרבה מאוד כסף מהתרגיל הזה וניסה לתת לחברת החשמל הצעה חדשה עם הנחה משמעותית על מחיר הגז. אבל אז תשובה הטיל על העסקה וטו ומנע אותה.
השותפים של תשובה הלכו להתלונן ברשות התחרות, מה שחייב אותה לעשות משהו בעניין תיאום המחירים, שהוא עבירה חמורה על חוקי התחרות. הרשות הודיעה יחד עם משרדי ממשלה נוספים, שלתשובה יש חודש בדיוק להסכים עם השותפים שלו על מחיר גז נמוך יותר מהמחיר שבו הוא מוכר היום גז לחברת החשמל. למרות שהחודש עבר, הם לא הגיעו להסכם ואנחנו פנינו לרשות התחרות כדי שתקבל בעצמה החלטה שתאפשר להפחית את מחיר החשמל.
וראו זה פלא – אתמול הגיעו השותפים תשובה ומימון להסכמה על הוזלת מחיר הגז לחברת חשמל ל-4.3$. גם אחרי ה״הנחה" מחיר הגז בישראל נותר בין הגבוהים בעולם ומיליון מובטלים ומפעלים על סף קריסה ממשיכים לשלם מחיר אבסורדי.
אסור שמונופול הגז יבין שאפשר לעבוד ב"שיטת מצליח" ולסכל עסקאות שמגבירות את התחרות ומורידות את מחיר הגז. רשות התחרות צריכה להבהיר למונופול שבפעם הבאה שבה הוא יעצור עסקה שמשתלמת לציבור הישראלי, הוא ייענש בחומרה.
רוצים שנמשיך לפעול נגד מונופול הגז להורדת מחיר הגז לטובת הציבור הרחב? הצטרפו ללובי 99 https://bit.ly/3c0sdj5

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן