עד האסון הבא – הסדר הפשרה שמאפשר לכי״ל להמשיך להחריב את הטבע שלנו פרשת זיהום נח…


עד האסון הבא – הסדר הפשרה שמאפשר לכי״ל להמשיך להחריב את הטבע שלנו

פרשת זיהום נחל אשלים, אחד האסונות האקולוגים הקשים בתולדות ישראל, שנגרם לכאורה בשל מחדלים חמורים של מנהלים בכירים ברותם אמפרט ובחברת האם כי"ל, עלולה להגמר בהסדר פשרה שרחוק מלהשיג צדק. התביעה הייצוגית נגד כי"ל ורותם אמפרט תסתיים בהסדר הכולל פיצוי כספי בלבד, בעוד נושאי המשרה, האחראים למחדל, לא נדרשים לשלם שקל מכיסם. ואם כל זה לא מספיק, החברות לא נדרשות ולו לפעולה אחת שתקטין את הסיכון, המאוד ממשי, שאסון דומה יקרה שוב, וכמו שרותם מתנהלת זה רק עניין של זמן עד שהאסון הבא יקרה.
לכן הגשנו התנגדות להסדר הפשרה, ודרשנו מבית המשפט לא לאשר אותו בצורתו הנוכחית. גייסנו למאבק זה את הח"כ לשעבר מיקי רוזנטל, הידוע במלחמתו העיקשת למען האינטרס הציבורי בנושא ים המלח, ויחד לא נאפשר לכי"ל להמשיך להחריב כליל את משאבי הטבע שלנו בזמן שהיא גורפת עליהם מיליארדים. אנו מזכירים – אותה כי״ל, בבעלות עידן עופר, אחראית לנזקים סביבתיים אדירים גם בעין-צין בעין-בוקק ובמקורות מים נוספים, ואנחנו נמשיך להאבק כדי לעצור אותה..
**
הסדר הפשרה שהתפרסם לאחרונה בין כי"ל למספר תובעים ייצוגיים, בניהם גם רשות הטבע והגנים, קבע שכי"ל ורותם אמפרט ישלמו 100 מיליון ש"ח כפיצוי על אסון נחל אשלים אותו גרמו. מדובר בזיהום האדיר וחסר התקדים שגרמו שפכים תעשייתיים של רותם אמפרט, אשר הציפו את שמורת נחל אשלים. בעקבות הזיהום נחרבה סביבת הנחל, נהרגו אוכלוסיות שלמות של בעלי חיים נדירים ונגרם נזק אקולוגי בלתי הפיך.

אותם נוזלים רעילים הציפו את השמורה עקב קריסת דופן של אחת מבריכות המפעל של רותם אמפרט. את השימוש בבריכה שקרסה הם נדרשו להפסיק כבר לפני 25 שנה (!) בשל ליקויים חמורים שהתגלו, ובמשך שנים ארוכות קיבלה החברה התראות מפורשות על בעיות ביציבות הבריכות ועל חלחול נוזלים רעילים לסביבת הבריכות. החברה בחרה להתעלם כדי לחסוך את הכסף של תיקון הבריכות, ובכך להגדיל את שורת הרווח. אם כן, לא רק שניתן היה למנוע את האסון הזה, אלא הוא התרחש בגלל הפרות מפורשות של כי"ל ורותם אמפרט שרק רצו לחסוך כסף על חשבון הסביבה.

100 מיליון שקלים כפיצוי על הנזקים אולי נשמע מספר מפוצץ, אבל ההסדר הזה מהווה לא יותר מפלסטר ורחוק מלפתור את הבעיה, כי פלסטר כנראה לא יחזיק את הבריכות מלקרוס שוב. ההסדר אינו כולל שום לקיחת אחריות של נושאי המשרה בכי"ל וברותם אמפרט, האחראים למחדלים ולקבלת ההחלטות שהובילה לזיהום. החברות האשמות לא נדרשו לנקוט ולו פעולה אחת במטרה לצמצם את הסיכון שנזק דומה יקרה שוב, וכך, רותם אמפרט ממשיכה גם היום להפעיל בריכות תקולות ולסכן את הסביבה. בימים אלו ממש גם מנהלות החברות משא ומתן לפשרה בגין זיהום נוסף בקנה מידה אדיר שגרמו שפכי החברה בעין צין, זאת לצד שנים ששפכים של החברה מזהמים דרך קבע את עין בוקק וכל הסביבה. זו שיטה, והגיעה הזמן לעצור אותה.

כדי לעשות זאת ולמנוע מאסון שכזה לקרות שוב חייבים לייצר הרתעה יעילה, ולחייב את החברות לדאוג לתקינות המתקנים. את שני הדברים המהותיים האלו הסדר הפשרה לא עושה ולכן אנחנו מתנגדים לו, ואיתנו ח״כ לשעבר מיקי רוזנטל, נושא הלפיד בנושא המלחמה על ים המלח, שכבר מנוסה היטב בטריקים הערמומיים של כי״ל, שהיא גם בעלת הזכיון על ים המלח. לפני כמה ימים הגשנו את התנגדותנו הרשמית ואנו וקוראים לבית המשפט לחייב את כי"ל לתת את הדין על מעשיה.

הגעתם עד כאן וקפץ לכם הפיוז? אל תדלגו לדבר הבא, עשו מעשה – הצטרפו אלינו וחזקו אותנו במאבק על משאבי הטבע שלנו – https://bit.ly/3VapYCk




Source

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן