ניצחון של הציבור על הלוביסטים של הטייקונים – שקיפות ברגולטור של הרגולטורים הרשו…


ניצחון של הציבור על הלוביסטים של הטייקונים – שקיפות ברגולטור של הרגולטורים

הרשות הממשלתית החדשה שאחראית על כל הרגולציה הממשלתית – רשות האסדרה, קבעה סטנדרט שקיפות תקדימי בנוגע לפגישות שהיא מקיימת עם לוביסטים וגורמי חוץ אחרים שמעוניינים להשפיע על האסדרה הממשלתית – היא תפרסם את כל הפגישות האלה כולל עם מנהלי החברות הגדולות ביותר במשק. זהו הישג חשוב ומרגש כי הסטנדרט הזה הוא פרי יוזמה ולחץ שלנו, והרשות מובילה כאן לשקיפות שלא קיימת בשום מקום בממשלה ובכנסת.

מדובר ברשות שבפועל חולשת על האופן בו יוסדרו כמעט כל השווקים בישראל, מה שהופך את הצעד הזה לעוד יותר משמעותי. הצעד התקדימי הזה יוביל להגברה של אמון הציבור בעבודת הרשות, ויסייע לצמצמם את ההשפעות המוסוות של הלוביסטים על הרגולטורים.

רשות האסדרה הוקמה בחוק ההסדרים הקודם, במטרה לפקח ולייעץ בכל הנוגע לגיבוש אסדרה על ידי הרגולטורים השונים. למשל: היתרי רעלים של משרד הגנת הסביבה; חוקים הנוגעים לאסדרה של שוק המזון והחיובים שיחולו על השחקנים בו; ועוד ועוד. הרשות הזו היא מעין "רגולטור על" ולכן חששנו שהלוביסטים והגורמים החזקים בעלי האינטרסים ינסו "לשבות" אותה, ולהפעיל עליה לחצים חוזרים ונשנים. לכן עוד מהרגע שהתחילו לתכנן אותה, כשפורסם 'קול קורא' לפני שנתיים, לחצנו להכניס בה נורמות וסטנדרטים גבוהים של שקיפות, וכך מאז בלי סוף לאורך כל הדרך, עד הניצחון השבוע.

השבוע, לאחר שדרשנו זאת שוב ושוב במשך שנתיים, הרשות פרסמה נוהל שקובע שזהות כל הגורמים עמם היא תקיים שיחות בנוגע לאסדרה מסויימת, תפורסם באופן יזום לציבור. כך נוכל לדעת למשל אם חברת ענק בתחום המזון ניסתה לפנות אליה וללחוץ עליה להשפיע על הרגולציה שתחול עליה בתחום מסויים, כמו סימון מוצרים או סידור מדפי הסופר; האם תאגיד מזהם ניסה להשפיע על התקנות שיחולו עליו בעניין שיקום הנזק הסביבתי; וכו'. לפי ההנחיות, לכלל הזה יש חריג – אם יו"ר הרשות החליט שיש נסיבות המצדיקות שלא לדווח על הפגישה, ניתן יהיה להימנע מהפרסום. אבל בזכות לחץ שלנו – נוסף גם חריג לחריג – פגישות עם מונופולים; גורמים ריכוזיים; ולוביסטים – יפורסמו תמיד. מדובר בהישג ענק לציבור אל מול מונופולים והתאגידים הגדולים והלוביסטים שלהם.

אנחנו נמשיך לעבוד מול רשות האסדרה כדי להבטיח שהיא תשרת את טובת הציבור כולו והעסקים הקטנים והבינוניים בפרט, ולא את טובתם של הגורמים החזקים והדורסניים.

רוצים להיות חלק מהניצחונות הבאים? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/42t87s8




Source

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן