את מי באמת משרתות תובענות ייצוגיות?

קיבלת פעם החזר כספי או הטבה אחרת בעקבות תובענה ייצוגית? מה אם היינו אומרים לך שהיית יכול לקבל הרבה יותר, כי הפשרה שהושגה לא היתה מספיק טובה לציבור? מכיוון שהרבה תובענות ייצוגיות נגמרות בהסדר פשרה, מחוץ לבית המשפט, ולצדדים לתביעה יש אינטרס לסיים אותה כמה שיותר מהר (כן, גם על חשבון הציבור) – הגבנו לאחרונה להצעת חוק לתיקון חוק תובענות ייצוגיות ודרשנו שבית המשפט יפקח על הליכי הפשרה, ושההליכים יהיו שקופים לציבור. תובענות ייצוגיות הן כלי צרכני חשוב וצפויים עוד הרבה דיונים מול התאגידים החזקים במשק.
הצטרפו אלינו עוד היום כדי שנוכל לחזק את הכלי הזה ולסייע באמת לצרכנים.
______________
תובענה ייצוגית היא תביעה שאדם מגיש בשם קבוצה שנפגעה, כאשר לכל אחד מהקבוצה נגרם נזק קטן (לפעמים ממש שקלים בודדים), ולכן לא כדאי לו להגיש תביעה לבדו, בעוד לנתבע שהפר את החוק (הרבה פעמים – חברה גדולה) נוצר רווח מצטבר ענק. חוק תובענות ייצוגיות מבקש לעודד הגשת תביעות במקרים כאלה, בכך שהוא מאפשר לאדם לתבוע על נזק שנגרם לו בשם קבוצה שלמה שנפגעה, אבל כך נוצרת בעיה אחרת: לתובע ולעורך הדין שלו כדאי להגיע להסכם פשרה מהיר עם הנתבע, הסכם שעשוי לתת מעט לקבוצה שנפגעה – והרבה להם עצמם. לעיתים קרובות ההסכם נחתם במסגרת הליכי פשרה, שהציבור ואפילו בית המשפט לא יודעים מה קורה בהם.
כעת, בעקבות תיקון שהממשלה יזמה לחוק תובענות ייצוגיות, שלחנו למשרד המשפטים מסמך מפורט, בו אנחנו דורשים להחזיר את הכלי של התובענה הייצוגית לידי הציבור. הצענו שהליכי הפשרה ייעשו בשקיפות לציבור ובפיקוח של בית המשפט, כדי שהצדדים לא ינצלו את חוסר השקיפות כדי לדאוג לעצמם על חשבון הציבור.
בנוסף, הצעת החוק גוזרת את הגמול לתובע ושכר הטרחה של עורך הדין מהפיצוי לקבוצה. בתגובתנו טענו שהדרישה הראשונה בהליך משפטי כזה צריכה להיות שהנתבע יפסיק להפר את החוק ויתקן את הנזקים של ההפרה. זה לא פחות חשוב מפיצוי לנפגעים (ולעורכי הדין).
נמשיך להילחם, כדי שחוק תובענות ייצוגיות ישרת את הציבור – לא עורכי דין, חברות חזקות ובעלי עניין אופורטוניסטיים. הצטרפו אלינו, כדי שנוכל להמשיך לשמור על האינטרסים של 99% מהציבור. כי לאחוז האחד הנותר – בעלי ההון, החזקים, התאגידים – יש אחרים שדואגים.
למסמך המלא — https://bit.ly/4epqohg

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן