את הריכוזיות בשוק המזון צריך לצמצם, לא להגביר

בזמן שהכלכלה מתערערת, סכנת העלאות מחירים בענף המזון היא חמורה במיוחד. כשיש מעט חברות ששולטות בשוק – הן יכולות לנצל את המצב ולייקר את סל הקניות של הציבור. בשבוע שעבר רשות התחרות חיזקה עוד יותר את אחת החברות הללו, כשהיא אישרה את המיזוג של יבואנית הענק "דיפלומט" עם מונופול מוצרי התיבול הקפואים הפופולרי "דורות". את החשבון הזה כולנו נשלם בסופר.

אחת הסיבות המרכזיות למחירים הגבוהים בשוק המזון בישראל היא שהוא נשלט ע״י חברות גדולות ואין בו הרבה תחרות. דיפלומט היא חברת המזון ה-6 בגודלה בישראל, ששולטת בעשרות מותגים מובילים כמו סכיני גילוח ג׳ילט, שמפו פנטן והד אנד שולדרס, נוזל כלים פיירי, טונה סטארקיסט, קטשופ היינץ, חיתולי פמפרס ועוד. העובדה שמדובר במותגים שנמצאים בכמעט כל בית בישראל נותנת לה כוח עצום מול רשתות השיווק ומאפשרת לה לגבות על המוצרים הללו מחיר גבוה בעשרות אחוזים מזה שבו הם נמכרים במדינות אחרות.

לא מספיק שהסעיף העיקרי ברפורמה שנועדה להחליש את המונופלים בייבוא (כמו דיפלומט ושסטוביץ) הוצא לבסוף מחוק ההסדרים, עכשיו אושר המיזוג של יבואנית הענק ״דיפלומט״ עם חברת ״דורות״, ששולטת ב-80% משוק מוצרי התיבול הקפואים – מיזוג שיחזק כעת עוד יותר את כוחם של היבואנים הגדולים.

כארגון שמוכר על-ידי משרד המשפטים לייצוג צרכנים, הגשנו לרשות התחרות התנגדות למיזוג הזה, בטענה שאת הכוח של דיפלומט צריך לצמצם ולא להגדיל, אפילו לא בקצת, אבל רשות התחרות החליטה לא להתייחסות לאזהרות ולטעון שהמיזוג לא יפגע בתחרות.

זה הזמן לשנות מגמה ולהקטין את הריכוזיות בשוק המזון – הצטרפו אלינו במאבק הזה : https://bit.ly/3y62UJX

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן