השלטון המקומי – הרחבת סמכויות לצד חיזוק מנגנוני השקיפות והמינהל התקין.
ועדות המכרזים ברשויות המקומיות, הן אחד הכלים החשובים בניהול כספי הציבור: כ-100 מיליארד ש"ח עוברים תחת ידיהן בשנה. ואולם, בעוד שבשלטון המרכזי ועדות המכרזים מורכבות ע"י גורמי המקצוע – מנכ"ל המשרד, החשב והיועץ המשפטי – ברשויות המקומיות הן עדיין נשלטות על ידי גורמים פוליטיים – חברי מועצה וראש העיר. בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הפנים, תמכנו בהצעה הממשלתית שמבקשת לשנות זאת – אנחנו בעד הרחבת הסמכויות של הרשויות המקומיות, לצד שמירה על מנגנונים שיבטיחו מינהל תקין ושקיפות.
***
במסגרת רפורמה שמקדם משרד הפנים בשלטון המקומי, מוצע להעניק לרשויות המקומיות סמכויות רבות יותר. כך, למשל, לאפשר להן להתקשר בעסקאות מסוימות ללא אישור משרד הפנים – שלעיתים קרובות ממתינים לו חודשים ואף לעיתים שנים. לצד זאת, הרפורמה מבקשת לחזק את המנגנונים שיבטיחו מינהל תקין ושקיפות ברשויות המקומיות. בין ההצעות – שינוי הרכב ועדת המכרזים כך שבמקום שייאיישו אותה חברי מועצה, ויינתן אישור של ראש העיר להחלטותיה, היא תורכב מגורמי המקצוע: מנכ"ל, יועמ"ש וחשב.
אנו תומכים בביזור הסמכויות לרשויות המקומיות, שהוכיחו בשנים האחרונות – בייחוד בתקופת הקורונה והמלחמה – את האפקטיביות שלהן בניהול חיי התושבים. אלא, שהביזור לא יכול להיעשות ללא חיזוק מנגנוני הפיקוח והבקרה ברשויות. עצמאות שלטונית אמיתית מחייבת ניהול מקצועי, תקין ושקוף – ולא ריכוז סמכויות ללא איזונים ובלמים. כפי שחברי הכנסת אינם מנהלים את מכרזי המדינה, כך גם במישור המקומי. מעבר לכך – נכון להיום חברי המועצה אינם מתוגמלים על עבודתם, מה שמעלה חשש לכך שלחצים חיצוניים ישפיעו על החלטותיהם.
זירת המכרזים היא אחת הזירות שבהן נעשה שימוש בלתי תקין בכספי ציבור ברשויות המקומיות. הטיות מכרזים, מתן חוזים לספקים מקורבים והעברת כספים לעמותות מזוהות הם רק חלק מהפרקטיקות שהתגלו בפרשות שחיתות לאורך השנים. ועדות מכרזים פוליטיות הן כר פורה לשחיתות – ויש להבטיח שפעולותיהן יהיו מקצועיות.
הצטרפו אלינו ותמכו בלובי שנאבק למען הציבור גם ברשויות המקומיות
https://bit.ly/4hjjaMP
