בקרוב : גם סופרפארם המונופוליסטית תפעל תחת מגבלות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
האם טיילתם בעבר בבודפשט, פראג, ברלין או מדריד ולא הבנתם למה משחת השיניים וג׳ל הגילוח עולים חצי (או פחות) מהמחיר בישראל ? אתם לא לבד. רשתות הפארם הענקיות הפעילו לובי אגרסיבי של שנים כדי להמנע מלתת דין וחשבון תחת ׳חוק המזון׳, אך לא עוד. השבוע השתתפנו בדיון בוועדת הכלכלה שדנה בהצעת החוק של ח״כ ינון אזולאי ושורת ח״כים נוספים, ומציעה להחיל את חוק המזון (שמסדיר פעילותם המסחרית של השחקנים בתחום) גם על רשתות הפארם הגדולות כמו סופר פארם ששולטת על כמעט 70% מהשוק, ורשת Be של שופרסל.
סופר פארם היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום רשתות הפארם, ומחזיקה גם במותג הפרטי ״לייף״. בערים רבות כמעט שאי אפשר למצוא חלופה לסניפי הרשת, והדילמה היא בין רכישת מוצר בסניף אחד של סופרפארם למשנהו. מבדיקה שערכנו על מגוון מוצרים עולה שהמחירים ברשת סופר פארם יקרים יותר מאלו שברשתות המזון. אבל למרות שמדובר בקמעונאית כ״כ גדולה ומונופוליסטית, לא חלות עליה המגבלות שנקבעו בחוק המזון – גם כאלו שמסדירות את ההתנהלות המסחרית שלה מול הספקים (כמו איסור על הספקים לקבוע את המחיר שבו המוצרים יימכרו לצרכן או איסור הספק על סידור המדפים ברשת) וגם כאלו שמגבילות אותה מלפתוח סניפים נוספים באזורים בארץ שבהם היא כבר שולטת. מאמצים רבים נעשו לאורך השנים להכניס גם אותה תחת מגבלות החוק, אך אלו עלו בתוהו עקב לחצים שונים ופעילות לובי מאומצת.
הצעת החוק המובאת כעת היא תיקון מתבקש וחשוב, זאת למרות הביקורת שיש לנו על חוק המזון והפתרונות המבניים שאנחנו מציעים לגבי מבנה השוק. אותן בעיות בשוק המזון תקפות גם כאן, שכן מחקר של הכלכלן הראשי משנת 2017 הראה שתחום הפארמה הוא הריכוזי ביותר בישראל, אפילו יותר משוק הבנקאות.
בדיון השבוע אושרה הצעת החוק לקריאה ראשונה ונמשיך ללוות אותה בכל הליך החקיקה עד שהיא תושלם.
גם לכם נמאס לשלם הרבה יותר על מוצרי מזון, פארם וטואלטיקה? הצטרפו ללובי הציבורי שנאבק למענכם מול מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה
דילוג לתוכן