ההזדמנות של הממשלה להוציא אותנו מהפקקים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

במסגרת ההחלטות על תקציב המדינה, יש על השולחן הזדמנות חד פעמית ל'עסקת חבילה' לטובת הציבור – שתשחרר את לחץ הפקקים. תמורת האפשרות של הטלת 'אגרות גודש' בכבישים בכניסה למטרופולינים הגדולים בעוד שנים אחדות – משרד התחבורה יוכל לקבל עכשיו תוספת של מיליארדי שקלים לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית בכלל, ומערך האוטובוסים בפרט. אסור למשרד התחבורה לפספס את ההזדמנות להוציא אותנו מהפקקים.

במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, שעובר בכנסת יחד עם תקציב המדינה וכולל מאות סעיפים ורפורמות שמשפיעים על חיי היומיום שלנו, הציע משרד האוצר לקדם 'אגרות גודש'. הכוונה היא להטלת אגרה על נהגי הרכב הפרטי בכניסה לערים הגדולות (וביציאה מהן) בשעות העומס השונות (נכון לעכשיו, מדובר על מטרופולין גוש דן בלבד). הרעיון הוא שהטלת האגרה תקטין את תנועת הרכבים הפרטיים ותוביל לפריסה של התנועה לאורך זמן ממושך יותר במשך היום. זאת באמצעות הפחתת התמריץ לנסיעה של 'נהג בודד' ברכב פרטי, ועידוד מעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית או קארפול ולאפשרות של עבודה מהבית.

כולם מסכימים שחייבים להביא פתרון מידי לבעיית הגודש בכבישים. עלות הפקקים במונחי תוצר למשק הישראלי היא כ-40 מיליארד ש״ח בשנה ונסיעה של נהג בודד מגבירה מאוד את העומס (וגם את זיהום האוויר). המודל הזה עובד מצוין בכמה ערים מרכזיות בעולם, בהן: לונדון, שטוקהולם, סינגפור ומילאנו.

אך חשוב להבהיר – אגרת גודש איננה פתרון שעומד בפני עצמו. האגרה היא חלק מפתרון כולל ויסודי שישרת את כלל האוכלוסייה. חייבים לשפר דרמטית את התחבורה הציבורית כדי שזו תהפוך לאלטרנטיבה ראויה ואיכותית לרכב הפרטי, כתנאי להטלת האגרה. נדרשת השקעה של מיליארדי שקלים כתוספת מיידית לתחבורה הציבורית בישראל, שנמצאת בפער אדיר בתשתיות, בשירות ובתקצוב ביחס למדינות מפותחות אחרות. ההשקעה הזו צריכה להתבטא בראש ובראשונה בתוספת תדירות אוטובוסים, בקווי אוטובוס חדשים וישירים ובהוספת נתיבי תחב"צ ומסופים.

משרד התחבורה צריך לנצל את היוזמה שמקדם משרד האוצר כדי להגשים את המדיניות עליה הצהירה שרת התחבורה. זו הזדמנות נדירה לדרוש ׳עסקת חבילה׳ – תכנית לתוספת של מיליארדי השקלים הדרושים באופן מיידי לתחבורה הציבורית בישראל כיום. אנחנו קוראים לשרת התחבורה לאמץ את היוזמה ולעשות כל שנדרש על מנת להביא לפתרון יסודי שיוציא סוף סוף את ישראל מהפקקים.

רוצים לעזור לנו להיאבק על תחבורה ציבורית טובה הרבה יותר? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3zjjWTL

#הוןשלטוןתחבצ

* אנו עושים את מירב המאמצים לאתר את יוצרי התמונות והסרטים, ומבצעים בהם שימוש הוגן לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים.

דילוג לתוכן