היום נחתם פרק משמעותי ביותר של הכנסת ה-20: הדיון האחרון של ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, הלא היא ועדת פישמן.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

הקמת הועדה הייתה אירוע יוצא דופן שכן הייתה זו הועדה הראשונה שהתמודדה באופן ישיר עם סוגיית ההון שלטון בעידן שאחרי חוק הריכוזיות ועם הפניית הזרקור לכוחם של הטייקונים.

הבוקר בדיון נחקרו יו"ר ומנכ"ל חברת הביטוח "כלל" (המנהלת כ200 מילארד שח מכספי הפנסיות של הציבור), ואחריהם יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה.

לובי 99 היה בין הגורמים המרכזיים שדחפו להקמתה לאחר שהובלנו את ההתנגדות והמחאה הציבורית להסדר החוב השערורייתי של אליעזר פישמן בו הוצע לאשר לו 92% "תספורת" מתוך חוב של 4 מיליארד ₪.

לצערנו מנכ"לי הבנקים, הרגולטורים ומנהלי המוסדיים שהתייצבו היו מאכזבים רובם ככולם, לא חשפו כמעט שום מידע אמיתי תחת טענת "סודיות בנקאית" והודו כי איש לא שילם במשרתו על המחדלים במסגרתם הלוואות ענק ניתנו ללא ערבונות ובטחונות.

אבל, וזה אבל גדול, העובדה שנאלצו להתייצב בסיטואציה כה פומבית, לתת דין וחשבון לנבחרי ציבור ששאלו שאלות נוקבות ומקצועיות, בדיונים שסוקרו בחלקים גדולים בעיתונות הכלכלית, שמה אותם לראשונה בסיטואציה מאד לא נוחה, שגרמה להם להזיע, כמי שיש להם משהו להסתיר. הבנקים התכוננו היטב וזמן רב לדיונים. שכרו את מיטב הלוביסטים, פרופסורים בכירים מהאקדמיה וחייבו את פרקליטי הצמרת שלהם על שעות נוספות בהכנות לקראת הדיונים, כולל סימולציות בחדר ועדה סמוך בכנסת לפני הכניסה לדיון עצמו.

מבחינה ציבורית הועדה הזו הייתה שעתה היפה של הדמוקרטיה ושיקפה את מלוא הפוטנציאל של הפרלמנט הישראלי – מקצועי, ענייני, לא פופוליסטי ומתלהם, משלב ידיים מעל מחלוקות פוליטיות למען מטרה גדולה יותר.

על כך מגיע צל"ש לשורה של ח"כים – איילת נחמיאס ורבין – Ayelet Nahmias Verbinרועי פולקמןבצלאל סמוטריץ'דב חנין Dov KheninYoav Kisch – יואב קיש, והעומד בראש ומכתיב את הטון, יו"ר הועדה איתן כבל.

העובדה שהאנשים הבכירים ביותר במשק, שבדרך כלל רגילים ליחס מועדף ומיוחד, נאלצו לתת דין וחשבון בזמן אמת על פעילותם ואחריותם לכספי ציבור, היא אירוע שהם לא ישכחו במהירות.

גם הרגולטורים הפיננסים זכו לשעון מעורר רציני בדמות דיון מעמיק באשר לאחריות והציפיות הציבוריות שיש מהם ולדאגתם לכספי החוסכים והמפקידים. הרגולטורים נתנו תשובות לא מספקות ועם כוונות טובות לא קונים במכולת. ישנה ציפייה אמיתית לפעולות נחרצות הרבה יותר ולשקיפות מתבקשת המותאמת לעידן הנוכחי. הדברים האלה חייבים לבוא לידי ביטוי בהמלצות הועדה.

אז מה עכשיו? הכנסת התפזרה והיועצים יגבשו את ההמלצות. אנחנו נדאג להיות שם עוד כמה חודשים בכנסת ה-21 כדי לוודא שההמלצות האלה יתורגמו לחקיקה וצעדים אופרטיביים בשטח.

חייבים לובי ציבורי חזק גם בכנסת הבאה, הצטרפו עכשיו: https://goo.gl/dRDwQR

דילוג לתוכן